Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#885098
Tjena.

Har en Volvo S70 -98, uttagen -97. (Tidig S70)
Huvudcylindern till kopplingen sa upp sig plötsligt.
Tog låg som f-n imorse, och sen lägre o lägre, för att sen inte koppla ur helt.
Ingen olja försvinner, och kopplingen "sjunker" inte heller.
Testade ändå att lufta.
Med koppling nere öppnades luftnippeln på plaströret.
Olja rann ut till trycket från solfjädern släppt. Stängde nippeln, och nu går pedalen i botten utan motstånd. Får lyfta pedalen med handen.
Har luftat men icke.

Så jag är 95% säker på huvudcylindern.

Till frågan.....

Hur sitter tryckröret fast på huvudcylindern?
Det är ingen "vanlig" bromsrörsanslutning.

Andra tips inför bytet?

Fixat!

Det var för lite olja i koppen. (Lite pinsamt)
Kopplingen hade för lite olja att jobba med helt enkelt.
Nivån var ca min, men efter ytterligare luftningsförsök idag med trycksatt kärl, blev det plötsligt att blåsa luft.
(Nivån då strax under min. Gott och väl över slangen till huvudcylindern)
Fyllde kärlet över max, luftade, och vips funkade kopplingen bättre än någonsin.

Min lärdom som jag delar med mig av är:
Även om nivån är min, är det för lite för luftning av kopplingen.
Slanganslutningen i botten av koppen måste ha ett rör som går upp en bit.

Micke.

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]