Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nosserp
Hej!

Jag har problem med min Volvo 850 -95
Det är såhär att bilen startar inte och hör heller ej pumpen gå när tändningen är igång. Jag har både bytt bränslepumpsrelä och bränslepump men bilen vill fortfarande inte starta eller bränslepumpen för all del. Har kommit fram till att pumpen startar (och bilen) om man manuellt "blippar" på magneten på reläet. alltså får inte reläet spänning när tändningen är igång.

Har fått slut på idéer på vad felet kan vara. har inte en aning om hur det sitter emellan reläet och tändningen om det ens är det som felar.

Volvo Sverige jag behöver er hjälp!
av jäevs80t6exe
Får du någon spänning på stift 4 på reläet, som är uppmärkt med 103, när tändningen är påslagen?
Det är nämligen styrströmmen från motorstyrenheten. stift 27.
Stift 1 = matning från säkring nr 2 i säkringsboxen
stift 2 = jord
stift 3 (5) = matning ut till bränslepumpen.
av Nosserp
Nej jag får ju inte det. Jasså :o jag trodde att den gick till tändningen. Stift 1, 2, 3, får jag ström/spänning. men inte på stift 4. men du menar att det är ifrån motorstyrenheten? vad är det då som kan krångla?
av jäevs80t6exe
Vad har du för motor? Det skiljer/kan skilja mellan olika motorstyrsystem

Du skall absolut inte ha spänning på stift 2. Där skall du ha jord.

Vid lite extra koll på schemat verkar det som om det kan vara att styrenheten skall jorda signaldelen på reläet.
dvs.. du skall inte ha ngn spänning på stift 4. Men om du drar stift 4 dirrekt till jord skall det slå i reläet.

Om man säger så här. du skriver att om du manuellt trycker ned spolen på relät så startar pumpen och även bilen.
Då är det inget fel där. Därför måste du försöka ta reda på om reläet får signal att slå till..
av Dunderdon
Kan du inte brygga förbi relät så du får testat pumpen?

Volvo 850, S70, V70 Fuel Pump Relay Location and testing …:

Ps är det något som precis är gjort på bilen eller hur började felet yttra sig?
av Nosserp
Det är GLE versionen. Alltså 2.5 liters motorn.

Såklart det inte är ström i jord. Skrivfel! men det är iallafall strömlöst i fjärde stiftet.

Och hur kollar jag om den får signal? I motorstyrenheten ?
av jäevs80t6exe
Han skriver ju att han får bilen att starta om han manuellt blippar på reläspolen.

Prova göra så som han i youtubefilmen gör. 15 är matningen från säkringen.
Vad du sedan skulle behöva göra är att jorda stift 4 på relät. detta blir ju dock inte så enkelt, men om du sticker ned relät bara lite grann så kan du komma åt med en kabel.
Om relät då slår till så kan du antingen ha avbrott på kabeln mellan motorstyrenheten stift 27 eller evt trasig styrenhet.

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]