Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla mina volvovänner!

nu är det så att efter att ha haft ett helt gäng 850s så blev det ytterligare en :D kom över en rostfri 92a för kaffepengar av en bekant, dålig låda, oljeläckage och lite annat smått o gott, kunde helt enkelt inte låta bli att förbarma mig över den då jag dessutom hade en låda hemma, som är ditmonterad nu. då kommer man ju till det vanliga, med vevhusventen.

bilen har läkt rätt ordentligt med olja och det första stället jag kollade var innanför fördelarlocket och givaren på avgaskammen, givetvis så var bägge packboxarna där löstrycka, så jag rev insug osv och plockade isär allt till vevhusventilationen, oljefällan var i det närmaste nyskick, men la den i dieselbad ändå, kanalerna i blocket fanns det inte en tillstymmelse till koks, avlagringar eller nånting i, helt öppet! satte en slang mot nedre hålet och testade blåsa, går hur lätt som helst, och javisst - det bubblar så fint nere i tråget. rengjorde även insug och spjällhus när det ändå var löst, efter ihopontering så kan jag känna stor skillnad då det blev mycket mer att köra med, av någon anledning, men stannar man och drar upp oljestickan så ryker det.. ingenting, ända tills man tvärgasar, då börjar det ryka och det slutar inte fast motorn fortfarande går på tomgång, varvar man sakta upp motorn så avtar röken lite, men det ryker ändå upp till ca 4000 varv, då försvinner det nästan helt, släpper man ner den på tomgång så ryker det igen, bilen blåryker också ganska mkt tills man bränt ur den litegrann.. bilen har nästan nyss slagit om till 35.000..

Börjar nästan kännas som att det är kolvringarna som är slut - Vad tror ni andra? har sett många trådar här om detta problem men det är sällan man ser att någon kommit fram till lösningen? sorry om det vart rörigt skrivet, men hoppas att ni kan tyda mitt svammel iaf :wink: Mvh Björn
Senast redigerad av 1 Nilsson850glt, redigerad totalt 0 gånger.
jaha, denna bilen levde inte länge, var ut på en liten tur ikväll, när jag närmar mig min destination och saktar ner för att åka genom en rondell så börjar det slamra och leva om något så fruktansvärt ur motorn, vågade knappt gasa så jag tar mig ur rondellen, men var ju tvungen för att inte blockera för bakomvarande trafik. stannar så snart jag kan och drar upp oljestickan och får då se massvis med metallspån, men olja fanns det då gott om, oljetryckslampan har aldrig varken blinkat eller lyst under körning, snacka om att man blir trött! tur man har kompisar som ställer upp och hämtar en när bilen rasat ;) så nu sitter man här med en rostfri glt 92a med rasad motor, och bilen ca 6 mil hemifrån..... och vad göra? nån i västerbotten som råkar ligga på en sånhär motor till hyfsad kurs? behöver egentligen bara själva motorn.. all kringutrustning finns ju redan...
Fan vad tråkigt att höra.
Det där med ryket, skulle det på något sätt kunna läcka in kylarvätska i motorn som gör att det ryker pga vatten som förångas? . Bara en fundering då jag inte vet hur en motor ser ut invändigt. Men det är ju förstås försent nu.
nja på denna motorn förbrändes inget kylarvatten iallafall, utan det var nog snarare slitna cylinderlopp och slitna ringar kanske, men den är så gott som historia nu.. drog hem bilen igår, en tur på 7-8 mil enkel väg och väl hemma på gården så startar jag eländet och ska parkera den, PANG sen börjar den gå på 4 burkar och lampan för låg kylvätskenivå tänds, 2ans vevstake kom ut genom blocket och har tydligen tagit med sig så mkt att kylvätskan rann ur... så nu är det nog bara skrota denna härligheten :/
Var börjar vi? Vevstakslagren har inga knap. Det gör att när dom blir glappa nog, eller för den delen torra nog. (För smörjningen sjunker ju glappare dom blir, av naturliga skäl). Så roterar lagret och haveriet är ett faktum. När lagret är tillräckligt roterat så är det så glappt att man helt enkelt slår sönder lagret på mindre än en minut. När väl det är sönderslaget så slår staken helt okontrollerat runt vevaxeln och en del går av, då stakarna inte är gjorda för att ta sidokrafter, andra inte. Går vevstaken av så slår den igenom cylinderväggen och oftast igenom blocket också. Därav att man får ut kylvattnet. Cylindrarna står fria inuti en vattenmantel.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]