- ons 16 jul 2014, 09:55
#880630
Tomgången (utan att utnyttja styr- eller bromsservo) fladdrar mellan ca 7-800 ner mot ca 3-400. Växelspaken i P-läge. I princip bara väntar jag mig att motorn skall självdö.
En märklig sak är att ibland kan den gå helt normalt några mil för att sedan börja gå taskigt igen och börja ryka. När jag följer bränsleförbrukningen har jag nu upptäckt att detta börjar med att ligga mellan 1,2 till 1,5 l/mil för att sedan efter någon mil succesivt ha ökat till mellan 1,7 till 2,7 vid normal oförändrad hastighet (70 km/tim) och relativt plan mark. Vid farter kring 30 - 50 km/tim kan förbrukningen uppgå till 3 -3,5. Vid minsta fartökning visar värdet 5 l/mil, högre värde än så klarar inte färddatorn.
En annan märklig detalj som jag upptäckte nyss och som aldrig inträffat tidigare var att bränsleförbrukningen gick ner till 0 (noll) när jag släppte gasen i en lång utförslöpa. Har bara hänt denna enda gång.
Nu senast tändes också motorlampan, och bilen gick ovanligt ryckigt. Ryckigare än tidigare. Ungefär som om någon/några cylindrar plötsligt lägger av och sedan kommer igång igen.
(Lite historik. Efter att tidigare ha bytt lamdasonden utan någon förbättring av driften tändes motorlampan återigen och jag fick läst av felkoderna:
280A Främre lamdasond orimlig signal. - Intermittent
261A Adaptiv lamdareglering felaktig. - Intermittent
262A Adaptiv lamdareglering felaktig. - Intermittent
Diagnos hos Volvo visade att det var LMM som var felaktig. Byttes,dock ej hos Volvo, utan förbättring).
Gasspjället vet jag ingenting om. Jag har inte bytt det.
Har märkt tidigare (när bilen gått normalt) att den ibland liksom först kväver sig för att sedan ta fart när jag exempelvis skall göra en omkörning.
TACK alla ni som engagerar er. Och som sagt, ALLA tips och råd mottages med tacksamhet.