Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått problem med kylan i bilen som är en Volvo V70 -00.

Inga lampor blinkar på panelen.

Fläkten fungerar som vanligt.

Magneten på kompressorn drar inte. Den drar om jag kopplar på ström direkt men jag kan inte uppleva någon kyla ändå.

Relät är helt tyst. (Har provat med ett annat från V70 som står bredvid)

Innegivaren fungerar. (Har provat med ett annat från V70 som står bredvid)

Utegivaren fungerar (Har provat med ett annat från V70 som står bredvid)

Felkoder som kan läsas av:
CCM-433 Fläktmotor - För hög ström
ECM-6000 A/C relä - För låg signal

Några idéer för fortsatt felsökning?
Om du menade att du byglat kontakten TILL lågtryckspressostaten, så borde kompressorn gå även om systemet är tomt. Självklart låter du inte kompressorn gå i mer än någon sekund om du får igång den på det sättet.
Om du skrev rätt så har du byglat pressostatens kontakt och då händer ingenting.
Men du kan lika gärna skruva av pressostaten, då pyser det till ordentligt om du har tryck i systemet. Det sitter en ventil under som förhindrar gasen från att smita ut, men den fungerar som en däckventil, så lite kommer ut, och ganska ljudligt. Händer inget så är det tomt.
Ja, du har helt rätt. Jag uttryckte mig lite klantigt, men tog för givet att ingen byglade själva kontakten. Det är klart att det är kabeln som är byglad och inget annat.

Kan felkoderna hänvisa till någon lösning/problem?

CCM-433 Fläktmotor - För hög ström
ECM-6000 A/C relä - För låg signal
Du får nog invänta mer kunniga svar, tyvärr är det sällan en felkod pekar direkt på ett problem. Fast bara för att jag säger det så är det säkert så enkelt..
Kolla bakom handskfacket, där borde sitta ett relä till AC-kompressorn, bredvid fläkten. Jag vet inte om det finns ett till relä nånstans, men på min (-00) klickar det bakom handskfacket varje gång kompressorn går på/av.
Om du har möjlighet, nolla koderna och se om dom kommer tillbaka efter körning.
Koden på kupéfläkten kan vara att den är sliten, och kanske behöver bytas.

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]