Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjeena!

Har en V70 00 Classic med automatlåda som tidigare gått som taxi därav många mil på nacken, dock alltid servad hos volvo.

Jag har ett problem som jag har sökt överallt för att försöka lösa men har ej hittat någon lösning.

1. ETS-lampan lyser och ger felkod P0220 - http://engine-codes.com/p0220.html
Jag har rengjort ett spjällhus/gasspjäll (den gula varianten) som va skitigt men är nu väldigt rent. Tyvärr blev det ingen skillnad.
Jag har en OBD2 läsare så jag kan läsa felkoder osv med och har prövat ta bort felet men det återvänder ändå så nått är fel.
Via appen Torque kan man få mätare mha. OBD2 mätaren jag har där bland annat trottle position är en av dom. Där får man ju en graf som följer mitt gasmönster så givaren kanske är okej?

2. Egentligen så gör det inget att ETS-lampan lyser om det inte vore för det riktiga problem, att "kopplingen" slirar.
Det är nämligen så att varje uppväxling (endast) från 2.an till 3:an så känns det som lådan slirar för att han varvar upp i några sekunder innan han "kastar" i växeln. Jag har fått för mig att lampan + felkoden kan vara det som orsakar detta problem?

En intressant sak är att det är mest vid låg gas han "slirar" vid hög gas märks det knappt.

Är det någon som har någon teori så vore jag väldigt tacksam :)

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]