Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lelle2
har problem med kylfläkten som inte startar efter att vi bytt termostat och tempgivare. det går att tvångsköra den med direktström. Kan det vara reläfel någon som har någont förslag
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Många som frågar (har jag fått för mig) har i själva verket inget problem med kylfläkten, det är helt enkelt normalt att den inte går då den inte behövs så ofta.
Så: Har bilen turbo? Har den fungerande AC?
AC behöver fläkten i princip hela tiden utan fartvind, dvs så fort du stannar hör du fläkten om den fungerar.
Utan AC ska det till ganska hård körning eller mycket tomgång för att motorstyrningen ska dra på fläkten.
Så hur kom du fram till att fläkten inte fungerar?
av Adamp
Så långe tempen ligger vid ca klockan 3 så är det okej. Det är så taxi säger att fläkten går sällan på icke turbo modeller jag har en 850 GL -94 som jag ägt och brukat lite mer en 1 och ett halvt år och under den tiden har hört fläcken ev 4-5 gånger så inga konstigheter.
av Lelle2
tempmätaren går till normal fast vi bytt både givare och termostat men blir för varm för fläkten inte går igång och det beror väl på att inte mätaren går upp som den ska så frågan är relä eller mätare ?
av Adamp
Hur kommer du till slutsats att den blir för varm? jag bytte termostat och tempgivare efter min hade kärvat som ledde till över kylning sen dess har jag bara hört fläkten 1 eller 2 gånger (en av dessa gångarna var efter kört och letat parkering en lägre tid på ett sjukhus område). Gör så starta och ta bilen på en tur så den når sin arbetes temperatur.När den har blivit varm öppna huven och kolla i vätskabehållaren till kylaren om det bubblar. Gör den det så är det antigen bara vatten i systemet eller också så har du inget tryck i systemet. Motorn SKA bli varm termostaten på en icke turbo öppnar sig vid ca 90 grader.
av Adamp
Klockan tre (ungefär halv vägs på temp mätaren) eftersom den är inskruvad i termostat huset och sitter i väskan flöde och därför kan den läsa av temp nivån som i sin tur skickar informationen till styrboxen och där ifrån till temp mättare. Om den märker att den börja bli för varm sätter den igång fläcken. Dom gånger man ska oroa sig är om den bara ger max värde hela tiden eller min värde då är det garanterade fel någon stans.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Min fläkt går bara efter jag pressat turbon riktigt duktigt en varm sommardag, om jag stannar direkt utan att låta fartvinden kyla ner något. Hänt ett par gånger under 2 år :P
Möjligt att den går då och då medans man pressar den också, men det hörs ju inte över turbovinet 8)
Användarvisningsbild
av taxi
Min fråga var till trådskaparen, hur vet han att bilen går varm när mätaren visar normaltemp?
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]