Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Halle
Tjena!

Som topic lyder så är det ett skrapande ljud som uppstår när jag bromsar med bilen, dock kommer det inte alltid utan lite då & då bara. Någon som har en idé om vad det kan vara, om jag inte minns fel så är bromsbeläggen bytta i höstas, kan det vara så att de är slut & tar emot?

Tackar!

MVH /Halle.
Användarvisningsbild
av Ramon
Ja, det kan det ju bero på att bromsbeläggen ligger på, men att de är slut är mindre troligt. Det beror ganska mycket på hur hårt du brukar bromsa... Kommer ljudet bakifrån? För det är ju så att en bil i princip alltid har en större skivbromsdiameter i fram, och således tar bilens frambromsar bättre. Ifall man nu alltid bromsar mjukt och försiktigt så får ju bakbromsen inte arbeta särskilt mycket och har lätt för att fasta särskilt på modeller som 740/940/850... Så den chansen finns ju, men tycker du att du bromsar ganska hårt så kan det ju vara något annat. För att motverka detta bör man alltid bromsa lagom hårt samt ibland någon gånger per månad bromsa med full kraft från landsvägsfart...

Men gör så att du kikar på de bakre bromsskivorna "genom" fälgarna och se ifall det inte finns någon mörk lila-aktig yta på skivan, ifall så är fallet så är det mest troliga att en/båda bromsbeläggen ligger på.

Lycka till :wink:
Användarvisningsbild
av Halle
Ahhh.....ok, men då ska jag prova att göra några kraftiga inbromsningar (sjävklart ska jag kolla bak först) =) För var & kollade nu & såg ingen mörk-lila aktig yta på skivan bak, såg fräscht ut. Som du säger så brukar jag faktiskt aldrig göra hårda inbromsningar så hoppas på att det kan försvinna nu & om jag provar det här, återkommer med svar!

Tack så mycket
Användarvisningsbild
av Ramon
Det kan även vara så att bromsbeläggen fastnade för inte så länge sen, så det har inte hunnit bli någon mörk ful yta... Men testa att bromsa hårt några gånger, fast ifall bromsbeläggen nu fastnat, så brukar det inte lösa sig att i "efterhand" bromsa hårt, utan då måste man ta isär bromsoket inkl. Belägg och åtgärda felet. Så ifall du fortfarande hör ljudet efter att du bromsat hårdare, så är det ganska värt att kika närmare på bromsarna ibak, genom att demontera oket osv.

Lycka till :lol:
Användarvisningsbild
av Halle
ok, tackar för bra tips!! Jag ska lämna in bilen på service om nån månad så finns ljudet kvar då ska jag be dom titta på det för jag är inte så duktig på att mecka själv. & om det blir värre så fixar jag det tidigare såklart.

Tack igen!!
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]