Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skrothögen
Hej,

Har nyligen införskaffat en 850 som inte riktigt går som den ska.
Det hela började med att det var omöjligt att växla mjukt utan bilen lixom skuttar framåt och nå oljud kommer från huven.
Tanken slog mig att det kunde vara slavcylindern som var kass så jag lokaliserade den och kände på den.
Den verkar vara lite halv krasslig men "armen/gaffeln" som den sitter på är lös, ska det vara så?
Man kan rubba den fram och tillbaka även fast slavcylindern sitter på?

Tackar för hjälp
av Adamp
Det brassar på vilken arm du syftar på. Det finns den som har en kopp på som slav cylinder ska gå in i som i sin tur går in i växellådan det är den slav cylinder trycker på för att fri koppla motorn från växellådan och drivningen. den ska sitta fast med ett lås klipp som sitter närmast den armen som sticker ut från lådan. När jag luftade min efter bytet så tryckte jag armen som går ut från lådan in mot slav cylinder så jag tryckte samman den sen släppte jag den när den gav en del motstånd så var den redo att rolla igen efter en pedalkänning. Slav cylinder är två delar en del är själva behållaren och andra är själva cylindern som stången är kopplad på. Man ser nivån på bromsbehållaren på vänster sid om du står rakt framför motor, kan se min tråd för lite mer info: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=105628
av skrothögen
Adamp skrev:Det finns den som har en kopp på som slav cylinder ska gå in i som i sin tur går in i växellådan det är den slav cylinder trycker på för att fri koppla motorn från växellådan och drivningen. den ska sitta fast med ett lås klipp som sitter närmast den armen som sticker ut från låda
Det är precis den jag menar.
Den koppen/armen/staget/gaffeln :), som slavcylinder går igenom som känns lös man kan röra den upp och ner och det klonkar när man rör den.
Det kändes som att den skulle vara stabil/spänd och bara röras åt höger/vänster när slaven trycker/släpper men den kanske ska vara lite glapp?

När man ska koppla för övrigt så känns kopplingspedalen som att sätta foten i en fotbad, det finns absolut inget motstånd men pedalen åker upp direkt så där är det inget konstigt...förutom trycket då, men kanske inte ska vara tryck på dessa?
Jämnför man ex med en saab 9000 så är det åt andra hållet där man får ta i ordentligt för att koppla.

Det låter även illa som ett knarrande/gnisslande ljud när man trycker kopplingen upp och ned när bilen är avstängt, tyder detta på dålig slav?
Kände och klämde men kunde inte hitta någon läcka men den kanske kan bli dålig invändig och därav gnisslandet?

mvh skrothögen.
av Adamp
Att de knarra/gnisslar när motorn är av är vanligt iallafall låter den så på min också fjäder som tryck samman och sånt så det låter lite ja ingen fara med det så länge den frikopplar helt så den inte slirar på kopplingen. Att det är glappar upp och ner är bara fri spel den rör sig bara till vänster och höger normalt då man trycker på pedalen. Är det lite tryck som krävs så kan det vara luft i systemet och/eller lite vätska som syns i den länken på sidan två överst ser du ingen vätska där är det illa och kan ha en läcka någonstans. (kan vara kopplingen som är lite väl sliten också) Lufta kopplingen är en "pian in the ass" testa detta först kontrollera nivån som jag beskriver på sidan två i min tråd om den är tom måste du fylla på med DOT4+ över max strecket ha en spruta som du kan suga ut överflödet när det runnit över och skrota det du suger ut ska lämnas där dom kan ta hand om det. om du har lite olja som syns i behållaren tryck slav cylindern så kolven tryck samman med gaffeln som kommer ut från lådan om det bubblar så finns luft i systemet. om du undra mer är det bara att skriva kan länka hur min låter och hur min pedal beter sig om du vill det.

//Adamp

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]