Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag blundat länge för det här problemet...

Om det kommer olja ur skvallerhålet vilka läckage kan tänkas mynna ut här?

Jag har haft bort fördelare och kamaxelgivare och såg torkad olja, verkar inte läcka där just nu dock.
Förra sommaren stod jag under bilen och kollade när den gick på tomgång, då droppade det lite åt gången ur skvallerhålet.

Nu har jag rengjort vevhusventilationen på riktigt, dvs bort med ALLT (även oljetråget).

Ser fortfarande att det lämnas någon droppe under bilen, men inte mycket. När ska man vara orolig? Sista besiktningen fick den nerslag på oljeläckage, hela undersidan är helt blöt utav olja. Men det känns inte troligt att allt detta kommer ifrån bakre packboxen iom att det bara droppar väldigt lite.

Om jag nu får nerslag på oljeläckage igen tycker jag inte det känns ekonomiskt försvarbart att lämna in bilen för ett byte. Köpte bilen för ynka 500kr och vill ogärna punga ut tusentals kronor för att få den bytt.

Jag känner mig rätt säker att jag kan byta den själv, förstår att det genast blir mycket svårare att byta utan billyft... Men jag har ingen tidsram det måste vara färdigt inom, jag har alla verktyg man kan tänka sig, det enda jag inte har är att jag aldrig har gjort det förut.
Det enda som känns jobbigt egentligen är när jag delar på motorn och växellådan, på manuella lådor ser det inte så jobbigt ut, men vet inte hur en automatare fungerar, har läst att det blir rätt så mycket mer jobb om det är automat (som jag har...).

Känns som jag inte har något att förlora egentligen, hur jävulskt jobbigt är det här egentligen? Få höra alla skräckscenarior nu :D
av *pettson*
Om man gör som TYVÄRR många gör. Dvs.. skruvar.. upptäcker att det kräver verktyg och viss kunskap. Då är det förbannat drygt att fixa problemet.

Men läser man på lite. Fixar vettig plats och diverse verktyg så brukar det vara ett normaljobb på runt 10-12 timmar.
Har man inte plats. Aldrig skruvat, eller har gjort det väldigt lite och har begränsat med verktyg. Ja då är man inte den rätta att fixa problemet. Har man nån form av tidsbrist är det bara att glömma saken.

Det är jättebra med massor med verktyg. Det är ännu viktigare att man kan alla utan och innan samt har fantasi nog att kombinera dom till en vinnare.
*pettson* skrev:Om man gör som TYVÄRR många gör. Dvs.. skruvar.. upptäcker att det kräver verktyg och viss kunskap. Då är det förbannat drygt att fixa problemet.

Men läser man på lite. Fixar vettig plats och diverse verktyg så brukar det vara ett normaljobb på runt 10-12 timmar.
Har man inte plats. Aldrig skruvat, eller har gjort det väldigt lite och har begränsat med verktyg. Ja då är man inte den rätta att fixa problemet. Har man nån form av tidsbrist är det bara att glömma saken.

Det är jättebra med massor med verktyg. Det är ännu viktigare att man kan alla utan och innan samt har fantasi nog att kombinera dom till en vinnare.
Jo det förstår jag, läsa på först skruva sen... Jag skulle aldrig ställa mig och demontera dittan och dattan och sedan montera igen innan jag har läst hur jag ska gå tillväga. Det är ju bäddat för problem.

Om det nu blir ombes igen pga detta, tar jag nog ut motorn och byter alla packboxar. Det känns som det blir mycket lättare om motorn nu är ute.
Jag tycker själv att jag har skruvat tillräckligt för att kunna klara detta, det finns också kunnigt folk i min närhet som kan hoppa in om det krisar.

Ibland har jag svårt att förstå hur du tänker Petsson, du säger alltid att man ska ha VÄLDIGT god skruvvana, men hur ska man få det om man bara tittar på ett problem - Tänker kan jag göra det här? Nej det är för svårt, så jag lämnar bort det. Om jag skulle tänka så hade jag inte lärt mig ett smack. Jag kan inte byta bromskivor och klossar i 10 år och sedan tro att jag kan gå över till att helrenovera motorer. Jag tycker att man ska utmana sig själv och testa lite svårare saker. Man får ett större självförtroende och kunskap om man klarar saker själv. För ett år sen blev jag rädd när jag tittade på en bilmotor. Ville inte röra någonting för då kunde det gå sönder... Alltså inte så bra "självförtroende" nu har jag gjort en jäkla massa jag aldrig trodde jag skulle klara av. Jag har även fått en förståelse hur det mesta hänger ihop i motorn, vilket jag inte hade en aning om förut... Med hjäp utav det här forumet och böcker som tex Haynes har jag klarat av allt jag satt mig in i.
av *pettson*
Att utmana sej själv är alltid bra. Men man ska göra det i små steg. Annars förstår dom flesta varken sammanhang eller annat.
Titta i en vanlig haynesbok. Den är uppdelad i svårighetsgrader. Precis så bör man skruva för att samtidigt lära sej. Det finns en del kritiska moment som ingår i en del mekande, dom momenten syns och beskrivs teoretiskt innan man jobbar. Det är alltid rätt att lära sej, men det finns alltid illa valda tidpunkter för lärande.
Vi tar det här jobbet. Skruvat innan och är skapligt van*check..
Vet nåt om att montera packboxar? Vad som är kritiskt och inte?
Om du inte vet.. eller för all del vet. Har du specialverktyget till detta och vet hur det funkar?
Eller inget sådant och är ändå kunnig på att trä på packboxar?
Drivaxlarna då, har du verktygen till dom (pluggarna). Eller redan tänkt ut en lösning där?
Någon ide om vilken metod du vill använda till styrväxeln?
Visste du dom här få sakerna så är det ju bra.
Men erkänn att det vore trist att upptäcka o köra fast?

Det är upp till var och en vilka steg man tar, men rekommenderat är att skynda långsamt..
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]