- mån 09 jun 2014, 19:26
#871045
Nu har jag blundat länge för det här problemet...
Om det kommer olja ur skvallerhålet vilka läckage kan tänkas mynna ut här?
Jag har haft bort fördelare och kamaxelgivare och såg torkad olja, verkar inte läcka där just nu dock.
Förra sommaren stod jag under bilen och kollade när den gick på tomgång, då droppade det lite åt gången ur skvallerhålet.
Nu har jag rengjort vevhusventilationen på riktigt, dvs bort med ALLT (även oljetråget).
Ser fortfarande att det lämnas någon droppe under bilen, men inte mycket. När ska man vara orolig? Sista besiktningen fick den nerslag på oljeläckage, hela undersidan är helt blöt utav olja. Men det känns inte troligt att allt detta kommer ifrån bakre packboxen iom att det bara droppar väldigt lite.
Om jag nu får nerslag på oljeläckage igen tycker jag inte det känns ekonomiskt försvarbart att lämna in bilen för ett byte. Köpte bilen för ynka 500kr och vill ogärna punga ut tusentals kronor för att få den bytt.
Jag känner mig rätt säker att jag kan byta den själv, förstår att det genast blir mycket svårare att byta utan billyft... Men jag har ingen tidsram det måste vara färdigt inom, jag har alla verktyg man kan tänka sig, det enda jag inte har är att jag aldrig har gjort det förut.
Det enda som känns jobbigt egentligen är när jag delar på motorn och växellådan, på manuella lådor ser det inte så jobbigt ut, men vet inte hur en automatare fungerar, har läst att det blir rätt så mycket mer jobb om det är automat (som jag har...).
Känns som jag inte har något att förlora egentligen, hur jävulskt jobbigt är det här egentligen? Få höra alla skräckscenarior nu :D
Om det kommer olja ur skvallerhålet vilka läckage kan tänkas mynna ut här?
Jag har haft bort fördelare och kamaxelgivare och såg torkad olja, verkar inte läcka där just nu dock.
Förra sommaren stod jag under bilen och kollade när den gick på tomgång, då droppade det lite åt gången ur skvallerhålet.
Nu har jag rengjort vevhusventilationen på riktigt, dvs bort med ALLT (även oljetråget).
Ser fortfarande att det lämnas någon droppe under bilen, men inte mycket. När ska man vara orolig? Sista besiktningen fick den nerslag på oljeläckage, hela undersidan är helt blöt utav olja. Men det känns inte troligt att allt detta kommer ifrån bakre packboxen iom att det bara droppar väldigt lite.
Om jag nu får nerslag på oljeläckage igen tycker jag inte det känns ekonomiskt försvarbart att lämna in bilen för ett byte. Köpte bilen för ynka 500kr och vill ogärna punga ut tusentals kronor för att få den bytt.
Jag känner mig rätt säker att jag kan byta den själv, förstår att det genast blir mycket svårare att byta utan billyft... Men jag har ingen tidsram det måste vara färdigt inom, jag har alla verktyg man kan tänka sig, det enda jag inte har är att jag aldrig har gjort det förut.
Det enda som känns jobbigt egentligen är när jag delar på motorn och växellådan, på manuella lådor ser det inte så jobbigt ut, men vet inte hur en automatare fungerar, har läst att det blir rätt så mycket mer jobb om det är automat (som jag har...).
Känns som jag inte har något att förlora egentligen, hur jävulskt jobbigt är det här egentligen? Få höra alla skräckscenarior nu :D
Mitt 850 Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289555