Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Min delbara dragkula glappar, tillräckligt mycket för att det ska höras in i bilen när man drar släp.
Draget (låsbart) är drygt 3år gammalt, inhandlat på Volvo.
Kör egentligen bara med mitt lilla (lätta) släp från -69 även om jag nån gång haft biltransportsläp efter, så det borde inte varit några större onormala påfrestningar på draget under den här tiden.

Är det fler som haft problem med dessa drag tillverkade av Thule?
Användarvisningsbild
av Hilmer
kebabpizza skrev:Hur vet du att det är dragkroken som glappar? Kan ju lika gärna vara kulhandsken som är slut om det nu bara är ljudet du har gått efter.
Jag har naturligtvis känt på draget och det är glapp i det, det kommer ju ingenstans men det glappar ett par millimeter och tillräckligt för att det ska höras in i bilen som jag skrev tidigare.
Och draget har i princip suttit i sen det monterades så det är ingen låsmekanism som är upp sliten.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Enligt Volvo så kunde detta inträffa, deras lösning var att inhandla en ny kula för 2900:- :roll:
En nytt komplett drag med fast kula kostar runt 1850:- på Volvo, men egentligen räcker det ju att få tag på själva kulan då balken är ok.
Lös kula var dock inget Volvo kunde stå till tjänst med, så det blir till att leta begagnat.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:En fast krok kostar ju annars typ 1200spänn om man kan avstå från en blå kartong.
Visst gör dom det!
Men jag ska ha tag på en begagnad original fast kula, så slipper jag ju byta balken för den är det inget fel på ;)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:Fast med en fast krok så slipper man ju oroa sig för glapp, eller att skiten inte lossnar/låser som den ska på SBP :P
Jo men det är ju det jag ska ha, en fast kula, en originalkula.
Det är ju samma balk på båda versionerna, bara själva kulan som skiljer ;)
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]