Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag demonterade min airbag och nu när jag kollar på vissa hemsidor så ska man tydligen stoppa in en pinne i ett hål innan man drar ut ratten. Jag gjorde inte det, jag har dessutom aldrig gjort det på de bilar jag har hållt på brytt ratt osv. Men varför?

Går något sönder eller blir det fel vid monteringen igen?

Bild
skulle starkt rekommendera dig köpa en Haynes bok till bilen. Inte den bästa men finns en del bra saker du skulle ha nytta av för slippa fråga av varje liten del på bilen :wink:
Lucif3r skrev:Eller ännu bättre; en av dom böckerna pettson rekommenderar(som jag givetvis inte kommer ihåg namnen på :roll: )
hojta till pma om du minns Lucif3r skulle vilja ha en riktig verkstadshandbok till s70 glt 99-00.
gör inge om den är på engelska.

Med vänlig hälsning hasse.
Svaret på din fråga är att det är (som jag förstått det) en fjäderbelastad styrutslagsgivare som man stoppar med pinnen (eller en skruv). Om du inte gör det kan den snurra tillbaka till ursprungsläget. Hur stort problem det är vet jag inte eller hur krångligt det är att få den tillbaka till rätt läge.
Lövet skrev:Svaret på din fråga är att det är (som jag förstått det) en fjäderbelastad styrutslagsgivare som man stoppar med pinnen (eller en skruv). Om du inte gör det kan den snurra tillbaka till ursprungsläget. Hur stort problem det är vet jag inte eller hur krångligt det är att få den tillbaka till rätt läge.
Okej. Tack för svaret :)

Det står inte i Heynes böckerna om just Airbag på säkerhetsskäl.
av *pettson*
Varför..?
Varför måste man slita isär saker utan att ha en susning om vad dom gör eller hur det ska sitta och VARFÖR det ska sitta så?
Det är liksom en rakt genomgående tråd att just slita isär utan bättre vetande.
Kan man aldrig ta lärdom och skaffa information FÖRST? :idea:
Skruva gärna, men att veta vad man gör INNAN man gör det, är det enda rätta. Det är också det billigaste.

Det Lövet skrev är inte ens i närheten egentligen, en gissning men inte rätt. Men du bockar och bugar eftersom du inte heller vet bättre.
Du utför ett säkerhetsjobb och har ingen aning om hur eller varför. Det är ingen bra start. Din egen hälsa kan också bli starkt påverkad om du gör tillräckligt fel eller har ren otur och använder fel rutiner. Det är nonchalans som gör stora skador i verkstäderna, inte produktfel.

Det du tagit bort är en bandkabel upprullad som just en klockfjäder. Den är inte fjäderbelastad.
Men den har en begränsad längd och ska räcka åt bägge hållen. Eftersom du nu inte satte i låsningen så får du nu antingen chansa med att den står kvar i sitt läge, och att det är rätt läge. Eller så blir det till att nollställa styrningen i bilen, nollställa rullen i mittläget för att sen montera ihop. Att misslyckas med detta kostar dej drygt 1000kr för en begagnad sådan, när du styr åt nåt håll.

Som sagt det står inte om sånt i haynes av säkerhetsskäl....
Minns jag inte fel kan man köpa informationen via volvo fortfarande.
Detta är vad jag syftar på
*pettson* skrev:Varför..?
Varför måste man slita isär saker utan att ha en susning om vad dom gör eller hur det ska sitta och VARFÖR det ska sitta så?
Det är liksom en rakt genomgående tråd att just slita isär utan bättre vetande.
Kan man aldrig ta lärdom och skaffa information FÖRST? :idea:
Skruva gärna, men att veta vad man gör INNAN man gör det, är det enda rätta. Det är också det billigaste.

Det Lövet skrev är inte ens i närheten egentligen, en gissning men inte rätt. Men du bockar och bugar eftersom du inte heller vet bättre.
Du utför ett säkerhetsjobb och har ingen aning om hur eller varför. Det är ingen bra start. Din egen hälsa kan också bli starkt påverkad om du gör tillräckligt fel eller har ren otur och använder fel rutiner. Det är nonchalans som gör stora skador i verkstäderna, inte produktfel.

Det du tagit bort är en bandkabel upprullad som just en klockfjäder. Den är inte fjäderbelastad.
Men den har en begränsad längd och ska räcka åt bägge hållen. Eftersom du nu inte satte i låsningen så får du nu antingen chansa med att den står kvar i sitt läge, och att det är rätt läge. Eller så blir det till att nollställa styrningen i bilen, nollställa rullen i mittläget för att sen montera ihop. Att misslyckas med detta kostar dej drygt 1000kr för en begagnad sådan, när du styr åt nåt håll.

Som sagt det står inte om sånt i haynes av säkerhetsskäl....
Minns jag inte fel kan man köpa informationen via volvo fortfarande.
Tackar för kritiken :)
Jag öppnade upp den och kollande. Det såg bra ut. Inget trassel eller något. :)
Öppnade upp och kollade motståndet också. Ser bra ut.
Testade också om någon krets är bruten. Ingen krets är bruten.

Angående nollställa styrningen...jag har tagit bort ALLT som har med styrning att göra :)
Lagade också rattlåset som är ett känt fel på XC70.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]