Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
855MaGi skrev:Ja eller vad jag ska kalla det....
Det låter som att startmotorn "viner" men orkar inte att driva runt själva motorn, typ tappat kompression eller nått ?
Det där är flera motsägelser i en.

1) Viner startmotorn utan att dra runt motorn?
2) Försöker den dra runt motorn men utan att orka?
3) Drar den runt motorn "för lätt" som om det fattades kompression?

Jag antar att du menar alternativ 3 och det låter mycket riktigt som det klassiska "gräsklipparsyndromet". Begreppet myntades väl i USA (lawn mower syndrome) och kommer från att motorn surar ner sig när man backat bilen ur garaget för att ta fram gräsklipparen. Jag råkade ut för det två gånger på min 850 och båda gångerna var det bara att veva på starten tills den hostade igång i ett rökmoln. Använd starthjälp om det behövs.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag trodde lawnmower syndrome kom ifrån det beteendet gräsklippare kan få - dvs man drar och drar och drar utan att skiten startar :lol: Usch, snart dags för den säsongen igen :lol:

Iaf, om symptomet är 1 eller 2 ifrån ovanstående inlägg så bör det gå att bogsera igång bilen.
Om det är nr3 så häll i en matsked olja i varje cylinder som nämnts tidigare, koppla ur spridare, dra några varv på startmotorn så ska du höra hur kompet kommer tillbaka, koppla då i spridarna igen och bilen bör starta utan större problem.
av TorxE14
"Lawnmower syndome" kommer av att bara köra ut bilen ur garaget för att stänga av den direkt och bara ta ut tex gräsklipparen. Bilmotorn är då fortfarande kall och får extra mycket bensin insprutad. Nästa gång man startar får den extra bensin igen och då tvättas oljefilmen på cylindrarna bort och kolvringarna tätar inte. Två kallstarter efter varann alltså, utan att motorn hinner bli varm bör alltså undvikas....
Ta inte mer än ett par teskedar olja per cylinder.
av 855MaGi
Perc skrev:
855MaGi skrev:Ja eller vad jag ska kalla det....
Det låter som att startmotorn "viner" men orkar inte att driva runt själva motorn, typ tappat kompression eller nått ?
Det där är flera motsägelser i en.

1) Viner startmotorn utan att dra runt motorn?
2) Försöker den dra runt motorn men utan att orka?
3) Drar den runt motorn "för lätt" som om det fattades kompression?

Jag antar att du menar alternativ 3 och det låter mycket riktigt som det klassiska "gräsklipparsyndromet". Begreppet myntades väl i USA (lawn mower syndrome) och kommer från att motorn surar ner sig när man backat bilen ur garaget för att ta fram gräsklipparen. Jag råkade ut för det två gånger på min 850 och båda gångerna var det bara att veva på starten tills den hostade igång i ett rökmoln. Använd starthjälp om det behövs.

Jag skulle nog påstå att det är nr 3 jag menar.
Jag finner det annars märkligt att det skulle vara nått annat fel då det aldrig har krånglat tidigare. Jag körde som sagt ca 80 m och bilen han aldrig bli varm.
av 855MaGi
Lucif3r skrev:Jag trodde lawnmower syndrome kom ifrån det beteendet gräsklippare kan få - dvs man drar och drar och drar utan att skiten startar :lol: Usch, snart dags för den säsongen igen :lol:

Iaf, om symptomet är 1 eller 2 ifrån ovanstående inlägg så bör det gå att bogsera igång bilen.
Om det är nr3 så häll i en matsked olja i varje cylinder som nämnts tidigare, koppla ur spridare, dra några varv på startmotorn så ska du höra hur kompet kommer tillbaka, koppla då i spridarna igen och bilen bör starta utan större problem.

Jag har automatlåda så alternativet att dra igång den fungerar icke ;)
av 855MaGi
Tusen tusen tack för all hjälp!!!
Jag plockade bort tändstiften, hällde på en matsked olja, lossade på spridarna och körde några varv. Satte dit dem igen och vips så startade bilen. Behövde inte ens köra länge för den hostade igång. Massor av rök förstås en stund men nu är det bara att tuta och köra igen! :D

Mvh Kvinnan men tummen mitt i handen :-)-)
av 855MaGi
Tusen tusen tack för all hjälp!!!
Jag plockade bort tändstiften, hällde på en matsked olja, lossade på spridarna och körde några varv. Satte dit dem igen och vips så startade bilen. Behövde inte ens köra länge för den hostade igång. Massor av rök förstås en stund men nu är det bara att tuta och köra igen! :D

Mvh Kvinnan men tummen mitt i handen :-)-)

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]