Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PizzeNizze
Hej!

På frugans V70 (-00 gamla karossen)verkar det ha blivit något elfel. Försöker öppna bakluckan, fast den är låst, trots att alla andra dörrar öppnar sig. Det är handtaget som inte "tar", det bara går fram och tillbaka utan motstånd (försöker förklara, hoppas det är förståeligt). Har efter sökning på forumet förstått att det är någon säkerhetsgrej, och att det skall vara så. Bakluckelåset har krånglat nån gång förut, men har alltid "hoppat rätt". Skulle tro att det är något elfel/ärgning eller liknande.

Hur gör jag för att öppna bakluckan, utan att förstöra allt för mycket. Det sitter ett lastgaller i samt en mellanvägg och 2 hundgrindar i bagageutrymmet. Skulle oxå vilja ha McGyver här som jag läste i en annan tråd om bakluckeöppning.

Så snälla lite tips om hur man tar sig in och öppnar bakluckan på smidigaste sätt.

MVH

PizzeNizze
av Kurtoua
Hej
Försök med att tryck det hantag som du öppnar med ned/fram och lås och lås upp och se om det fungerar. Det kan bero på att det har blivit en kärvhet i det handhag som man öppnar med, fungerar inte handtaget riktigt så känns handtaget som luckan är låst.
av anthistatic
Hej

Har väl kanske inte något riktigt svar på din fråga. Men de problem jag har haft med diverse sidodörrar, så kanske jag åtminstone kan hjälpa till litegranna.

Nyckel i låset antar jag att du redan har provat... Det fungerar säkert inte heller att låsa upp bakluckan med baklucke-knappen på fjärren? (om du nu har nån fjärr).. Har någon klättrat in och försökt att öppna från insidan? Fast det är kanske inte så lätt om hundgaller och grindar är i vägen...

Till mitt tips då. Mitt problem verkar vara något mer sporadiskt än vad ditt är, men för tusan, prova kan man ju alltid.

Med alla dörrar stängda utom den främre passagerardörren, så ömsom låser jag och låser upp med centrallås knappen i höger dörr. Ibland lyckas iallafall jag få upp den krånglande dörren på det här viset. Men hur du skall veta att bakluckan blivit upplåst vet jag inte riktigt...

Kanske får du ta med bilen till en Volvo-verkstad för att diskutera saken med dem...
av PizzeNizze
Hej!

Tack för tipsen, har provat allihop, tyvärr hjälpte det inte. Jag funderar på hur man öppnar innifrån; finns det nån spak/knapp eller nåt annat att rycka eller dra i??? Tänkte montera ner galler och grindar osv till helgen fast hoppas på att låset "hoppar rätt" under veckan. Stor risk att det inte händer verkar det som. Ifall någon har fler ideer eller förslag mottages de tacksamt.

MVH

PizzeNizze
av ripsierra
Ja, det är onekligen ett problem, precis som någon skriver i tråden, att den inte går att öppna med nyckel, eller innifrån med en öppningsfunktion. Nej, tyvärr är det så att man får kliva in i bagageutrummet via baksätet, rycka loss panelen ( rätt bak- plastclips)

Lägst ned ( följ den smala metall pinnen) så finns en liten rörlig svart arm. ( se bif. bildlänk)

http://www.wsd.se/volvofix.JPG
Bild

Rör den åt ena hållet, så kan du (innifrån) öppna luckan genom att dra i metallstaget ( den långa silvriga)

Ibland hänger de sig på detta sätt, och de kan fungera hur bra som helst i 10 år till... men sen är det dags igen..
:-)
av *pettson*
och funktionen att koppla ur låset via nyckeln finns kanske inte på 70 serien som den finns på hela 850 serien, sedan som kombi?
av Topgun
har du provat och kollat kabelhärvan?
längt fram åh ner i passagerar sidan finns kabelstiften/härvan till allla dörrar!!!
kolla att inget glapp där?

*_*
av Bosse112233
Jag har en Volvo V70 2009. Kunde inte öppna bakluckan varken med hjälp av knappen inne i bilen eller med nyckeln. Ringde till en volvoverkstad och berättade det. Då fick jag reda på att den avlånga knappen som sitter på bakluckan som man öppnar bakluckan med kan kärva. Så han sa att jag kunde trycka den framåt, (den går att trycka både bakåt och framåt) så jag testade det, sen gick det att öppna bakluckan.
av Kena
Topgun skrev:har du provat och kollat kabelhärvan?
längt fram åh ner i passagerar sidan finns kabelstiften/härvan till allla dörrar!!!
kolla att inget glapp där?

*_*
Det felet hade jagi höstas. Ville inte låsa upp luckan. Kablarna till låsmotorn var av där gångjärnet till bakluckan sitter. Lossa panelen ovanför högtalaren så kommer du åt härvan om du vill kika på det.

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?