Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej där,

Köpte mig en volvo V70XC -99 nu efter att varit Bmw frälst under många år, men redan under första veckan uppkom ett missljud med Volvon som jag tänkte beskriva här;

Ljudet uppkommer vid ca 10km/h och låter ungefär lika illa om man åker i 10km/h eller 100km/h, även fast det inte hörs lika mycket när man åker fortare pga bullernivån i kupen. Låter som ett lagerljud, och tankarna går direkt till hjullagerna såklart, men båda hjullagrena fram är bytta för 100mil sedan ungefär.

Det låter inte värre om jag belastar bilen vid accleration, det går inte häller påverka ljudet varesig man bromsar eller svänger.
Fyrhjulsdriften fungerar som den ska, har haft bilen uppe på lyften och snurrat alla hjul utan att märka några problem med missljud. Stödlagret till kardanen är i bra skick, bussningen till visco historan vid bakaxeln var väl lite murken.

Täntke slita bort kardanen ikväll för att utesluta att problemet är relaterat till den, har ni några mer tips på hur jag ska kunna hitta den felande länken? Hade vinkelväxlen varit slut borde det låtit annorlunda vid belastning, tycker jag :roll:

Tacksam för svar såklart, bilen har gått 51000mil och inte ska jag väl behöva skrota ner den redan :D
För att kolla ev. hjullager så kan du hissa upp bilen, lägga handen på fjädern och snurra hjulet. Känner du några vibrationer i fjädern så är hjullagren dåliga.
Att dom är bytta för 100mil sedan säger iofs inte så mycket, dom kan ha varit defekta, eller så kan dom ha blivit felmonterade(åtdragna med fel moment t ex) - och då dör dom fort.
Lucif3r skrev:För att kolla ev. hjullager så kan du hissa upp bilen, lägga handen på fjädern och snurra hjulet. Känner du några vibrationer i fjädern så är hjullagren dåliga.
Att dom är bytta för 100mil sedan säger iofs inte så mycket, dom kan ha varit defekta, eller så kan dom ha blivit felmonterade(åtdragna med fel moment t ex) - och då dör dom fort.
Ja just det, så kan man göra också. De gånger jag fått byta hjullager har det oftast fungerat att bromsa eller svänga för att få ett annorlunda ljud. Det glappar ingenting.

Nu är det ju inte jag som har bytt så kan ju inte svära på att de är korrekt monterade, eller att det var 100mil sedan :roll:
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]