Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#846450
M52TU skrev:Du kan kanske också förklara vad skillnaden mellan "kväver sig själv" och misständer är?

..................... seriöst? Jisses...
En bil som misständer hörs främst på motorn - den går inte rent. Våra motorer blir även att vibrera väldigt väldigt mycket. I vissa fall börjar bilen baksmälla när man släpper gasen.
Men framförallt så visar sig misständningar bäst på lägre varv, t ex tomgång eller upp till ~1800rpm. När man kommer upp i högre varv, t ex 2k+, så kan misständningarna försvinna helt, eller drastiskt minska iaf.
Misständningar på bilar med fördelare kan visa sig enbart vid fuktigt väder eller när motorn är varm, medans den går hur bra som helst en icke-regnig sommardag. Det är väldigt sällsynt att misständningar uppstår direkt efter en kallstart, i dom fallen brukar bilen i fråga inte starta öht.
Det finns även dom fall där motorn går orent direkt från start - min 855a gick på 3, ibland 4, burkar när den startades. Det fanns ingen tomgång öht, den tvärdog om man släppte gasen, baksmällde, och motorn höll på att springa ut ur motorrummet. Men på den bilen var det INTE misständningar som orsakade problemet, utan en trasig toppackning som antagligen läckte ut all komp i kylsystemet istället, vilket resulterade i minst 1 komplös cylinder. Tyvärr öppnade jag aldrig upp den motorn, så kan inte peka och säga exakt vart felet var...

En bil som kväver sig själv därimot, kan gå kalas på tomgång och även vid mindre gaspådrag. Men när man trycker på gasen lite till så händer ingenting, mer än att motorn tappar all ork och håller på att stanna - som i OPs filmklipp. Felet kan vara istortsett vad som helst mellan in- och utandning(insugsrör->avgasrör).
Bästa sätt att simulera en kvävning är, om man har manuell bil, är att köra normalt(dvs inte tokvarva, utan ligga på ~1700rpm max) på 2an och sen växla i 5an istället för 3an. Orsakerna är helt olika, men symptomen är dom samma - all kraft försvinner när man försöker gasa.
En vanlig orsak till kvävning är igentäppt katt, fast jag vet inte om det kan hända på våra kattar, designen kanske har ändrats för att motverka just det :roll:
av M52TU
#846919
Lucif3r skrev:
M52TU skrev:Du kan kanske också förklara vad skillnaden mellan "kväver sig själv" och misständer är?

..................... seriöst? Jisses...
En bil som misständer hörs främst på motorn - den går inte rent. Våra motorer blir även att vibrera väldigt väldigt mycket. I vissa fall börjar bilen baksmälla när man släpper gasen.
Men framförallt så visar sig misständningar bäst på lägre varv, t ex tomgång eller upp till ~1800rpm. När man kommer upp i högre varv, t ex 2k+, så kan misständningarna försvinna helt, eller drastiskt minska iaf.
Misständningar på bilar med fördelare kan visa sig enbart vid fuktigt väder eller när motorn är varm, medans den går hur bra som helst en icke-regnig sommardag. Det är väldigt sällsynt att misständningar uppstår direkt efter en kallstart, i dom fallen brukar bilen i fråga inte starta öht.
Det finns även dom fall där motorn går orent direkt från start - min 855a gick på 3, ibland 4, burkar när den startades. Det fanns ingen tomgång öht, den tvärdog om man släppte gasen, baksmällde, och motorn höll på att springa ut ur motorrummet. Men på den bilen var det INTE misständningar som orsakade problemet, utan en trasig toppackning som antagligen läckte ut all komp i kylsystemet istället, vilket resulterade i minst 1 komplös cylinder. Tyvärr öppnade jag aldrig upp den motorn, så kan inte peka och säga exakt vart felet var...

En bil som kväver sig själv därimot, kan gå kalas på tomgång och även vid mindre gaspådrag. Men när man trycker på gasen lite till så händer ingenting, mer än att motorn tappar all ork och håller på att stanna - som i OPs filmklipp. Felet kan vara istortsett vad som helst mellan in- och utandning(insugsrör->avgasrör).
Bästa sätt att simulera en kvävning är, om man har manuell bil, är att köra normalt(dvs inte tokvarva, utan ligga på ~1700rpm max) på 2an och sen växla i 5an istället för 3an. Orsakerna är helt olika, men symptomen är dom samma - all kraft försvinner när man försöker gasa.
En vanlig orsak till kvävning är igentäppt katt, fast jag vet inte om det kan hända på våra kattar, designen kanske har ändrats för att motverka just det :roll:
Misständning, utebliven eller misslyckad förbränning.
Om det sen beror på en tokig AFR eller en gnista som saknas, är för klen eller helt åt helvete för sen eller för tidig är en annan sak.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw