Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej..köpte min V70 i sommras,bilen köptes på en firma,fyrhjulsdriften var då frånkopplad,skulle jag ha den med fyrhjulsdrift skulle jag få det mot tillägg,den gick inte genom besikting med trasig drivning,så jag ville få den lagad som var sagt,bilen fixades..på kvittot så hade dom köpt en differentsial för en summa pengar,bilen gick bra tills nu ca 300mil,nu låter det illa under och f-hjulsdriften fungerar ej som konstaterats,MIN FRÅGA..VAD KAN HA HÄNT,HAR DEN MONTERATS FELAKTIGT,ÄR DET OLJA I FÖRDELNINGSLÅDAN?ISÅFALL KAN DEN KANSKE GÅTT TORR OCH RASAT FÖR DET,sex månader har gått sen den monterades,har längre inte något förtroende för dom,vad gör man?ska man ge dom en chans till och en dyr kostanad åter ska betalas,för inga garantier gäller väl längre? (man kan tycka att grejorna ska hålla längre en 300 mil,har alltid kört lugt på jämna vägar) Tacksam för svar Häls Björn
Senast redigerad av 1 flygfiskarn, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
Hej och välkommen hit. Dagens första tips är att du ställer frågan i rätt forumsdel, till exempel den som handlat specifikt om din modell. En moderator kan säkert flytta tråden. Men för att göra det så får du dagens andra tips. Skriv vad det är för årsmodell. Nu får vi gissa på allt mellan 1997 till 2014. :D
Användarvisningsbild
av crumpets
Tråden är flyttad.
Det blir lite knivigt. Du valde alltså att köpa bilen med fungerande fyrhjulsdrift? Sedan rasade samma komponent som var trasig innan?

Då BÖR du ha garanti på själva reparationsjobbet. Olika ställen tror jag lämnar olika lång garanti, men om det är exakt samma pryl som de lagade som nu har gått sönder finns det en chans att du fortfarande har garanti på reparationen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är felsökning som gäller. Ett tips är att hissa upp bilen och kolla om kardanen snurrar när framhjulen driver. Gör den det men ändå inte driver något på bakhjulen så är det viscon som är kass(=dyrt), snurrar inte kardanen är det vinkelväxeln(eller mer exakt hylsan i vinkelväxeln) som är skrot(=också dyrt).

AWD'n på dessa modeller är inte direkt hållbara, och kostar flis att laga ...
llesrof skrev:Nu får vi gissa på allt mellan 1997 till 2014. :D
Inte för att vara sån, men V70 XC = 97-00, XC70 = 00- :P Eller ja, dom tidigaste V70N kallades väl också V70 XC tror jag...
Årsmodellen är 2000,är det något speciellt man måste vara extra noga med när man monterar dessa saker på bilen,ingen manuell olje på fyllning någonstans? Frågan lade jag här då det var en allmän tråd..(jag undrar även om drivningen blev något bättre på 01-02 (nya karossen) innan Haldex som kom 03, Tack för era svar // Björn

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]