Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andlin103
Tjenare. Hade bilen på liljas igår och dom sa att det var lika bra att byta motor. är detta svårt? eller är det lika bra att jag säljer bilen och köper en ny? :o har lite erfarenhet av att skruva då jag plockat isär en del maskiner på skolan traktorer/grävmaskiner/lastmaskiner etc. men vågar inte ge mig på min egna bil. är det svårt att byta motorn? Har en B5234FT med 16t turbo. antagligen väldigt plågad.

Tack för svar! :)
av *pettson*
Jadu.. Hur avgör vi om du tycker det är svårt att byta motor? Med den knapphändiga info som finns om dina kunskaper och för att du frågar. Får jag anta att det är svårt. Det kräver en del verktyg och kunnande.
Det finns flera olika metoder att göra jobbet på. Metoden som används avgörs av just plats, tidskrav och verktyg o till sist kunskaper.
Så tyvärr... Bara du vet..
av roosigustafs
Ska man hårddra det är det väl bara motorkuddar,kylarslangar, drivaxlar, downpipe och växelreglage samt lite el som ska bort. Har du högt i tak går huven att ställa upp.En t5a har säkert ac så vill du inte fylla den bör du låta pumpen hänga kvar d.v.s. lossa multiremmen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo, enkelt förklarat är det väl som roosi säger... Men i praktiken är det betydligt mer omständigt, och som pettson säger så beror svårighetsgraden på jobbet på vilka verktyg och utrustning man har tillgång till.

Har man tillgång till lyft är det nog enklast att ta motorn underifrån, annars är det den gamla hederliga vägen som gäller - ovanifrån.

Men ja, åter som pettson säger så kan inte vi avgöra hurvida jobbet är svårt för dig eller inte. Det man kan säga är iaf att det är inget som är gjort på en pisskvart direkt, det är mycket jobb oavsett vilken väg man plockar ur motorn.
För mig som har rätt mycket skruv-vana, men aldrig plockat ur en motor, uppskattar jag att det skulle ta ett par dagar att plocka ur den, men då brukar jag ta gott om tid på mig med saker jag aldrig gjort tidigare :)
Någon med lång erfarenhet kan nog hinka ur motorn på en 4-5h skulle jag tro.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw