- tor 06 mar 2014, 21:55
Stämmer det som Lucifer säger, systemet aktiveras endast vid start med kall motor.
Jag har själv tittat lite närmare på sekundärluftsystemet på min 855 2.5 GLT -96 med B5254S motor och Motronic 4.4 styrsystem i samband med annan felsökning och allmän genomgång. Gissar på att du har samma motor och styrsystem.
Systemet består av av fyra komponenter.
Du har luftpumpen (1), luftpumpsreläet (2), magnetventil (3) och en sekundärluftventil (4).
Styrdatorn kontrollerar luftpumpsreläet som i sin tur kontrollerar luftpumpen (av/på).
Styrdatorn kontrollerar även magnetventilen som endast öppnar/stänger en vakuumslang till sekundärluftventilen som är vakuumstyrd (dvs det är vakuum som om sekundärluftventilen är öppen eller inte).
Och det är sekundärluftventilen som kontrollerar om det ska flöda in fräsch luft i grenröret eller inte.
Systemet aktiveras 20 sekunder efter att motorn startats, förutsatt att motortemperaturen vid start var mellan -12 grader C och +35 grader C.
Därefter hålls systemet aktivt mellan 60-120 sekunder, beroende på motortemperatur.
Om din hastighet efter 20 sekunder är under 10 km/h öppnas endast sekundärluftventilen, luftpumpen startas först när hastigheten går över 10 km/h och är sedan igång tills systemet avaktiveras.
Systemet har en självdiagnos där luftpumpen kan gå igång, men detta sker tidigast 10 minuter efter start av motorn och varar högst 20 sekunder.
Så nej, luftpumpen ska inte gå hela tiden. Du har med största sannolikhet vatten i reläet som styr luftpumpen (vanligt fel).
Angående spjäll och OBD så har Lucifer rätt där också, all tomgång sköts via en tomgångsmotor (som sitter i framkanten av motorn lite nedanför gasspjällhuset).
Vilken PID tittar du på, kan ju för skojs skull se vad min 855 rapporterar!