Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag undrar om luftpumpen på en volvo 850 glt -97 ska gå hela tiden eller enbart i start?

Spjället nån som har en aning om hur många procent det ska stå på under tomgång? Mitt spjäll står nämligen på 12.1% nu enligt obdII felkodsläsaren

Tack på förhand!
Stämmer det som Lucifer säger, systemet aktiveras endast vid start med kall motor.

Jag har själv tittat lite närmare på sekundärluftsystemet på min 855 2.5 GLT -96 med B5254S motor och Motronic 4.4 styrsystem i samband med annan felsökning och allmän genomgång. Gissar på att du har samma motor och styrsystem.

Systemet består av av fyra komponenter.
Du har luftpumpen (1), luftpumpsreläet (2), magnetventil (3) och en sekundärluftventil (4).

Styrdatorn kontrollerar luftpumpsreläet som i sin tur kontrollerar luftpumpen (av/på).
Styrdatorn kontrollerar även magnetventilen som endast öppnar/stänger en vakuumslang till sekundärluftventilen som är vakuumstyrd (dvs det är vakuum som om sekundärluftventilen är öppen eller inte).
Och det är sekundärluftventilen som kontrollerar om det ska flöda in fräsch luft i grenröret eller inte.

Systemet aktiveras 20 sekunder efter att motorn startats, förutsatt att motortemperaturen vid start var mellan -12 grader C och +35 grader C.
Därefter hålls systemet aktivt mellan 60-120 sekunder, beroende på motortemperatur.

Om din hastighet efter 20 sekunder är under 10 km/h öppnas endast sekundärluftventilen, luftpumpen startas först när hastigheten går över 10 km/h och är sedan igång tills systemet avaktiveras.

Systemet har en självdiagnos där luftpumpen kan gå igång, men detta sker tidigast 10 minuter efter start av motorn och varar högst 20 sekunder.

Så nej, luftpumpen ska inte gå hela tiden. Du har med största sannolikhet vatten i reläet som styr luftpumpen (vanligt fel).

Angående spjäll och OBD så har Lucifer rätt där också, all tomgång sköts via en tomgångsmotor (som sitter i framkanten av motorn lite nedanför gasspjällhuset).

Vilken PID tittar du på, kan ju för skojs skull se vad min 855 rapporterar!
Efter en snabb 10-sek läsning på PID'en Throttle Position (som jag gissar på att trådskaparen syftar på) så är det inte något absolut värde, det är ett relativt mått. Hjälptexten nämner bland annat att ett värde på 13% kan mycket väl signalera att spjället är helt stängt och normalt läge vid tomgång.
Vid närmare eftertanke vill jag minnas att det nämnts på flera ställen att det är fullt normalt att PID'en Throttle Position inte svänger fullt ut - relativt vanligt att den är mellan 10-80%.

Provade på min och vid tomgång var den på 11.0% och vid WOT kom den upp till 82.7%.
För att förenkla för alla - all ovanstående information jag uppgav kan summeras som

"Värdet i OBD för gasspjäll är normalt, skit i det och fokusera på varför din luftpump går hela tiden". :-)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw