Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Lucif3r skrev:Personligen skulle jag överväga lyfta ur motorn om jag kunde det, och inte hade tillgång till lyft(vilket jag inte har heller...), och passa på att fixa lite annat på en gång.

Men visst, det är ju inget litet jobb att lyfta ur motorn heller...
Ja det känns som det är bäst. Har två stycken jag skulle fått ordning på nu. Men en bil i taget :P Vad borde jag fixa när motorn är ute? Vet inte om jag vill dela på toppen och kolla hur det ser ut. Men kanske byta alla packboxar? Kanske rengöra silen i oljetråget? Måste man bort med toppen för att rengjöra oljekanalerna?
av Rådlös
Du skriver att du "kanske" skall byta glykolen. Byt glykolen!
Kylarvätskan förbrukas och biltillverkare och glykolfabrikanter råder att byta var annat år. Det är inte glykolen i sig själv som förbrukas utan korrosionsskyddet, någon form av silikat. (Googla på det). Nu är det inte många bilägare som bryr sig om detta, men det står i instruktionsboken. Har man en bil av senare årgångar så ingår det ju i servicen som utförs av verkstan och då tänker man förmodligen som ägare inte närmare på saken.
Men i ditt fall med en lite äldre bil som du skall återuppväcka är det ju lämpligt om du skall byta vattenpump, som du skrev eller t.o.m lyfta ur motorn. Då behöver du ju ändå tömma ur kylarvätskan. Då häller du i ny färsk glykol efteråt när du har monterat ihop igen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andreasw skrev:Vad borde jag fixa när motorn är ute? Vet inte om jag vill dela på toppen och kolla hur det ser ut. Men kanske byta alla packboxar? Kanske rengöra silen i oljetråget? Måste man bort med toppen för att rengjöra oljekanalerna?

Jadu, det jag skulle göra är nog byta dom flesta packningar, byta koppling, packboxen bakom svänghjulet(duh! :p).
Skulle även passa på att byta kamrem och vattenpump, lite enklare att komma åt :)

Kort sagt - jag skulle renovera motorn så mycket jag hade råd med :lol:

Rengöra oljekanalerna i blocket kan du göra utan att lyfta toppen.
Användarvisningsbild
av andreasw
Lucif3r skrev:
andreasw skrev:Vad borde jag fixa när motorn är ute? Vet inte om jag vill dela på toppen och kolla hur det ser ut. Men kanske byta alla packboxar? Kanske rengöra silen i oljetråget? Måste man bort med toppen för att rengjöra oljekanalerna?

Jadu, det jag skulle göra är nog byta dom flesta packningar, byta koppling, packboxen bakom svänghjulet(duh! :p).
Skulle även passa på att byta kamrem och vattenpump, lite enklare att komma åt :)

Kort sagt - jag skulle renovera motorn så mycket jag hade råd med :lol:

Rengöra oljekanalerna i blocket kan du göra utan att lyfta toppen.
Koppling, det är väl svårt att byta på automat? :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw