- sön 02 mar 2014, 09:11
#841575
Hej
Har en V70 2,4T sista årsmodellen med gamla karossen. Gjorde service nu i somras hos Volvo och nu kollade jag oljan efter 600 mil och den var helt gräddig plus att nivån hade stigit. Den var gräddig både på stickan och i oljepåfyllningslocket. Bilen verkar inte ha dragit någon kylvästska då det var fortsatt fullt i expansionskärlet. Bytte olja och filter direkt och körde därefter bilen. Den går bra men jag tycker det är mycket vit rök vid gaspådrag.
Min första tanke var topplockspackningen men då borde väl bilen ha dragit mycket kylvästska? den har inte förbrukat någon alls.
Andra alternativet som jag ser det är oljekylaren. Har inte hunnit kolla den än.
Kan det vara vevhusventilationen?
Vad tror ni givet beskrivningen ovan att det kan vara? Bilen körs tyvärr numera ofta endast korta sträckor och har gått 25 000 mil med oljebyta var 1000 mil.
Tacksam för synpunkter
Jonas
Har en V70 2,4T sista årsmodellen med gamla karossen. Gjorde service nu i somras hos Volvo och nu kollade jag oljan efter 600 mil och den var helt gräddig plus att nivån hade stigit. Den var gräddig både på stickan och i oljepåfyllningslocket. Bilen verkar inte ha dragit någon kylvästska då det var fortsatt fullt i expansionskärlet. Bytte olja och filter direkt och körde därefter bilen. Den går bra men jag tycker det är mycket vit rök vid gaspådrag.
Min första tanke var topplockspackningen men då borde väl bilen ha dragit mycket kylvästska? den har inte förbrukat någon alls.
Andra alternativet som jag ser det är oljekylaren. Har inte hunnit kolla den än.
Kan det vara vevhusventilationen?
Vad tror ni givet beskrivningen ovan att det kan vara? Bilen körs tyvärr numera ofta endast korta sträckor och har gått 25 000 mil med oljebyta var 1000 mil.
Tacksam för synpunkter
Jonas