Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonrib
Hej
Har en V70 2,4T sista årsmodellen med gamla karossen. Gjorde service nu i somras hos Volvo och nu kollade jag oljan efter 600 mil och den var helt gräddig plus att nivån hade stigit. Den var gräddig både på stickan och i oljepåfyllningslocket. Bilen verkar inte ha dragit någon kylvästska då det var fortsatt fullt i expansionskärlet. Bytte olja och filter direkt och körde därefter bilen. Den går bra men jag tycker det är mycket vit rök vid gaspådrag.

Min första tanke var topplockspackningen men då borde väl bilen ha dragit mycket kylvästska? den har inte förbrukat någon alls.
Andra alternativet som jag ser det är oljekylaren. Har inte hunnit kolla den än.
Kan det vara vevhusventilationen?

Vad tror ni givet beskrivningen ovan att det kan vara? Bilen körs tyvärr numera ofta endast korta sträckor och har gått 25 000 mil med oljebyta var 1000 mil.

Tacksam för synpunkter

Jonas
av Mardy
Om du bara kör korta sträckor kan det vara så att det bildas kondens i motorn om jag inte missminner mig. Det orsakar gräddesymtomen. Så ut o ge hon en ordentlig tur där den får bli varm ordentligt så kommer det bli bättre.
av rid54
Trycket inne i cylindrarna är rätt högt under arbetstakten, c:a 30 bar eller mer. Trycket i kylsystemet kanske är 1 bar. I första hand kommer en läckande topplockspackning att låta gaser strömma ut i kylsystemet, inte tvärtom. Det brukar märkas med konstiga "kokningsfenomen" i expansionskärlet (högt tryck, översvämning, avgaslukt) och -helt riktigt- att kylvätska förloras. Att packningen skulle gå mellan oljekanalerna (c:a 4 bars tryck) och kylkanalerna (1 bar) är väl inte så vanligt? dessutom borde det då bli en del olja i vattnet också.

Allt bränsle som inehåller väte (bensin, diesel, etanol...) bildar vatten vid förbränning och de gaser som letar sig ned i vevhuset orsakar kondens. Om inte motorn körs varm så hamnar kondensvatten i oljan. Om vevhusventilationen är igensatt eller dålig, blir fenomenet ännu mer märkbart.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw