Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
BGA: Du har helt rätt angående Biltemas bränsleslang, fabrikat ILO. Även Jula säljer denna slang. Vi varnar för den, den spricker efter ett eller två år. Detta är känt och bildbevis finns.
Däremot vill jag korrigera dig när du säger att det är etanolen som får slangarna att spricka. Jag vet varför du för fram den åsikten och skall återkomma till det. Men först skall vi titta här:
http://www.kuntze.se/Cache/TekniskInfor ... D6C2E7.pdf Skrolla till sidan 5 och 6. Det finns ett uttryck som har gällt länge: Allt som tål bensin, tål också etanol. Nu finns det en (1) plastsort som inte mår så bra av etanol, men den förekommer knappast i bilar. Just nu har jag glömt namnet på den, men det kan göra detsamma. Den är inte aktuell här.

Och så ryktet om spruckna etanolslangar. Om man lagrar bensin en längre tid blir det utfällningar av hartser, någon sorts kletig massa som sätter sig i tanken och i ledningar. Om vi nu har en sådan Biltemaslang som har fullt med mikroskopiska sprickor, så kommer det här hartset att lägga sig i dessa sprickorna och "täta inifrån". Nu häller vi i etanolhaltigt bränsle i våran slang. Etanolen löser då upp hartset och om sprickorna är tillräckligt djupa så börjar slangen att läcka. Detta är ett känt fenomen för dom som etanolkonverterar sina bilar. Därför ingår rådet i anvisningar "hur man etanolkonverterar sin bil" att byta slangar om dom är av äldre årgångar. Av samma orsak rekommenderas man att byter bränslefilter efter några hundra mil efter etanolkonverteringen. Risken är stor att den upplösta hartsen fastnar och sätter igen bränslefiltret.
Vi skall säga något om Bilprovningen också. Om man har etanolkonverterat en bil och vill ha den registrerad som miljöbil, det är inte så många som har gjort det men dom finns, så gäller att man skall visa upp dokumentation på att man har godkända etanolresistenta bränsleslangar. Nu är inte detta något problem, för dom flesta bränsleslangar som säljs och även monteras i bilfabrikerna i dag är etanolresistenta (utan Biltema och Julas) och har varit så i princip sedan slutet av åttiotalet då alla bilar fick bränsleinsprutning. Eftersom det är så högt tryck i bränslesystemen så skall slangarna vara godkända dubbelt upp och lite till, så jag har för mig att dom skall klara 12 Bar.
Här har du alltså bakgrunden till ryktet om att etanol skulle bryta ner bränsleslangar. Som då är ett falskt rykte.

Allt som tål bensin, tål också etanol!
av Kena
Apropå bränsleslang på Biltema, är inte det här lite konstigt? Kolla den här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ang-52460/ Den tål -40 till 105 grader. Sedan kollar man i Kuntzelänken, så finns det 2 olika gummisorter som rekommenderas för de temperaturerna, butylgummi och epdm. Scrolla sedan ned i kuntzetabellen till bensin. Där är de märkta med D, alltså olämpligt.....men helt ok för etanol....vilket bränsle ska man då köra i Bt:s slangar, moonshine?
av Andis
När ni varit inne på olja.

Tror ni att dessa oljefirmor som säljer olja på nätet är samma olja som ex castrol säljer själva eller kan det vara piratkopierade flaskor med annat i?

Efter att råkat ut för bland annat kopierat Kingston 128 gb usb minne köpt i svensk liten butik som hade halva priset på dessa vilket var 2200kr istället för 4400kr för befintliga kunder som julspecial (ej i år). Visa sig dock vara en kopia som ej fungerande efter Kingston själva tittat på det sa dom att den är så bra kopierad utsida och förpackning att det är omöjligt för andra än dom själva att skilja ut dom på serie nr.
(Affären också lurade, allt utrett så inget ont för dom utan dom var glada att presentera det här special priset för befintliga kunder, ifall någon undrar.)

Kingston meddelade att dom aldrig har så stora rabatter att det är möjligt att sänka priset till halva priset på dessa produkter. Ifall det är det är det kopior som säljs.

Börjar jag bli fundersam på dessa olje priser som presenteras på nätet. Då jag har en syster i oljebolag (BP) med möjlighet att köpa Castrol olja av henne för personal pris ( tror det är BP som äger Castrol om jag minns rätt) vilket är samma som deras priser på visa bland annat (Edge serien) oljor. Börjar man ju fundera.

Men kanske original olja dom säljer i nätbutikerna vad vet jag. Men när kopior börjar bli väldigt vanliga och väldigt bra kopierade. Så blir man ju lite fundersam.

När priset är under halva priset.
av PTV
Andis skrev:När ni varit inne på olja.

Tror ni att dessa oljefirmor som säljer olja på nätet är samma olja som ex castrol säljer själva eller kan det vara piratkopierade flaskor med annat i?

Efter att råkat ut för bland annat kopierat Kingston 128 gb usb minne köpt i svensk liten butik som hade halva priset på dessa vilket var 2200kr istället för 4400kr för befintliga kunder som julspecial (ej i år). Visa sig dock vara en kopia som ej fungerande efter Kingston själva tittat på det sa dom att den är så bra kopierad utsida och förpackning att det är omöjligt för andra än dom själva att skilja ut dom på serie nr.
(Affären också lurade, allt utrett så inget ont för dom utan dom var glada att presentera det här special priset för befintliga kunder, ifall någon undrar.)

Kingston meddelade att dom aldrig har så stora rabatter att det är möjligt att sänka priset till halva priset på dessa produkter. Ifall det är det är det kopior som säljs.

Börjar jag bli fundersam på dessa olje priser som presenteras på nätet. Då jag har en syster i oljebolag (BP) med möjlighet att köpa Castrol olja av henne för personal pris ( tror det är BP som äger Castrol om jag minns rätt) vilket är samma som deras priser på visa bland annat (Edge serien) oljor. Börjar man ju fundera.

Men kanske original olja dom säljer i nätbutikerna vad vet jag. Men när kopior börjar bli väldigt vanliga och väldigt bra kopierade. Så blir man ju lite fundersam.

När priset är under halva priset.
Kan ju också vara som så att denna olja över nätet som så många andra varor kan säljas för helt andra priser direkt till kund när man slipper betala alla mellanhänder i distributionskedjan.Köpte själv en ny regulator från USA till en Honda Super Blackbird för ca 500:- inklusive frakt.I butik över disk ville man ha ca 1300:- för samma regulator.En viss skillnad som sagt var.Senare affär var en US-Airforce mc hjälm via nätet från Italien för ca 2000:-.I butik här hemma ville man ha ca 3800:- för samma hjälm.Erbjöd handlaren här hemma att köpa hjälmen om han / hon slog av lite på sitt pris vilket man inte alls var intresserad av.Då fick det bli en affär på nätet istället som sagt var.

Förstår till fullo att handlaren som är mellanhand över disk här hemma har en fast omsättning som måste in för löner, lokaler mm men att jag ska behöva betala denna 100% skillnad i kronor räknat är jag tyvärr inte intresserad av om jag kan få varan så pass mycket billigare via nätet genom några tangenttryck.
Senast redigerad av 2 PTV, redigerad totalt 0 gång.
av BjarneJ
Oavsett vilka slutsatser som kan dras är min lärdom att det inte är försvarbart att köpa Biltemas bränsleslanger. De liksom går i upplösning efter ganska kort tid om de utsätts för vanlig 95 blyfri bensin. Måttligt roligt när man några månader innan har bytt alla slanger och rör på en AWD.
Detta jobb är ingen lek! :-(O) Är numera varsam md vad som inhandlas på Biltema i reservdelsväg. Däremot tycks verktyg överlag hålla en ganska hög kvalitet.
av PTV
BjarneJ skrev:Oavsett vilka slutsatser som kan dras är min lärdom att det inte är försvarbart att köpa Biltemas bränsleslanger. De liksom går i upplösning efter ganska kort tid om de utsätts för vanlig 95 blyfri bensin. Måttligt roligt när man några månader innan har bytt alla slanger och rör på en AWD.
Detta jobb är ingen lek! :-(O) Är numera varsam md vad som inhandlas på Biltema i reservdelsväg. Däremot tycks verktyg överlag hålla en ganska hög kvalitet.
Mycket av Biltemas sortiment har blivit klart bättre även om de fortfarande har varor som helt klart är gravt underkända funktionsmässigt.Vad jag kan minnas för många år sedan så var deras tändkablar sämre än en vanlig lakritsrem på att leda ström och styrleder som blev underkända på Svensk Bilprovning trots att de var så gott som helt nya.Då blir det ganska dyrt i det långa loppet att handla billigt som sagt var.
av Andis
BjarneJ skrev:Oavsett vilka slutsatser som kan dras är min lärdom att det inte är försvarbart att köpa Biltemas bränsleslanger. De liksom går i upplösning efter ganska kort tid om de utsätts för vanlig 95 blyfri bensin. Måttligt roligt när man några månader innan har bytt alla slanger och rör på en AWD.
Håller helt med dig.

Verktyg har jag jätte bra erfarenheter av från Biltema. Deras dyrare serier av hylsor och liknade till det är helt otroligt bra.
Samt kanon alla special verktyg dom säljer.

Men bensin slangen är ett sorgligt kapitel. Ingen hållbarhet alls på den.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw