- sön 23 feb 2014, 23:39
#839602
BGA: Du har helt rätt angående Biltemas bränsleslang, fabrikat ILO. Även Jula säljer denna slang. Vi varnar för den, den spricker efter ett eller två år. Detta är känt och bildbevis finns.
Däremot vill jag korrigera dig när du säger att det är etanolen som får slangarna att spricka. Jag vet varför du för fram den åsikten och skall återkomma till det. Men först skall vi titta här:
http://www.kuntze.se/Cache/TekniskInfor ... D6C2E7.pdf Skrolla till sidan 5 och 6. Det finns ett uttryck som har gällt länge: Allt som tål bensin, tål också etanol. Nu finns det en (1) plastsort som inte mår så bra av etanol, men den förekommer knappast i bilar. Just nu har jag glömt namnet på den, men det kan göra detsamma. Den är inte aktuell här.
Och så ryktet om spruckna etanolslangar. Om man lagrar bensin en längre tid blir det utfällningar av hartser, någon sorts kletig massa som sätter sig i tanken och i ledningar. Om vi nu har en sådan Biltemaslang som har fullt med mikroskopiska sprickor, så kommer det här hartset att lägga sig i dessa sprickorna och "täta inifrån". Nu häller vi i etanolhaltigt bränsle i våran slang. Etanolen löser då upp hartset och om sprickorna är tillräckligt djupa så börjar slangen att läcka. Detta är ett känt fenomen för dom som etanolkonverterar sina bilar. Därför ingår rådet i anvisningar "hur man etanolkonverterar sin bil" att byta slangar om dom är av äldre årgångar. Av samma orsak rekommenderas man att byter bränslefilter efter några hundra mil efter etanolkonverteringen. Risken är stor att den upplösta hartsen fastnar och sätter igen bränslefiltret.
Vi skall säga något om Bilprovningen också. Om man har etanolkonverterat en bil och vill ha den registrerad som miljöbil, det är inte så många som har gjort det men dom finns, så gäller att man skall visa upp dokumentation på att man har godkända etanolresistenta bränsleslangar. Nu är inte detta något problem, för dom flesta bränsleslangar som säljs och även monteras i bilfabrikerna i dag är etanolresistenta (utan Biltema och Julas) och har varit så i princip sedan slutet av åttiotalet då alla bilar fick bränsleinsprutning. Eftersom det är så högt tryck i bränslesystemen så skall slangarna vara godkända dubbelt upp och lite till, så jag har för mig att dom skall klara 12 Bar.
Här har du alltså bakgrunden till ryktet om att etanol skulle bryta ner bränsleslangar. Som då är ett falskt rykte.
Allt som tål bensin, tål också etanol!
Däremot vill jag korrigera dig när du säger att det är etanolen som får slangarna att spricka. Jag vet varför du för fram den åsikten och skall återkomma till det. Men först skall vi titta här:
http://www.kuntze.se/Cache/TekniskInfor ... D6C2E7.pdf Skrolla till sidan 5 och 6. Det finns ett uttryck som har gällt länge: Allt som tål bensin, tål också etanol. Nu finns det en (1) plastsort som inte mår så bra av etanol, men den förekommer knappast i bilar. Just nu har jag glömt namnet på den, men det kan göra detsamma. Den är inte aktuell här.
Och så ryktet om spruckna etanolslangar. Om man lagrar bensin en längre tid blir det utfällningar av hartser, någon sorts kletig massa som sätter sig i tanken och i ledningar. Om vi nu har en sådan Biltemaslang som har fullt med mikroskopiska sprickor, så kommer det här hartset att lägga sig i dessa sprickorna och "täta inifrån". Nu häller vi i etanolhaltigt bränsle i våran slang. Etanolen löser då upp hartset och om sprickorna är tillräckligt djupa så börjar slangen att läcka. Detta är ett känt fenomen för dom som etanolkonverterar sina bilar. Därför ingår rådet i anvisningar "hur man etanolkonverterar sin bil" att byta slangar om dom är av äldre årgångar. Av samma orsak rekommenderas man att byter bränslefilter efter några hundra mil efter etanolkonverteringen. Risken är stor att den upplösta hartsen fastnar och sätter igen bränslefiltret.
Vi skall säga något om Bilprovningen också. Om man har etanolkonverterat en bil och vill ha den registrerad som miljöbil, det är inte så många som har gjort det men dom finns, så gäller att man skall visa upp dokumentation på att man har godkända etanolresistenta bränsleslangar. Nu är inte detta något problem, för dom flesta bränsleslangar som säljs och även monteras i bilfabrikerna i dag är etanolresistenta (utan Biltema och Julas) och har varit så i princip sedan slutet av åttiotalet då alla bilar fick bränsleinsprutning. Eftersom det är så högt tryck i bränslesystemen så skall slangarna vara godkända dubbelt upp och lite till, så jag har för mig att dom skall klara 12 Bar.
Här har du alltså bakgrunden till ryktet om att etanol skulle bryta ner bränsleslangar. Som då är ett falskt rykte.
Allt som tål bensin, tål också etanol!