Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaliZ
Hej!

Väcker en gammal surdeg till liv. Oket vänster bak började kärva för 2år sedan. Gjorde en ansats att byta det. Värmde och donade men fick inte bort bromsröret, utan mässingskopplingen är nu tok-runt och traschad.
Har en gång i kvartalet pumpat in lite bromsvätska innanför damasken som är helt söndersvälld efter uppvärmningen och på så vis skjutit på okbytet. Nu fick jag 28% på senaste besiktningen så nu går det inte längre. Oket måste bort oh jag har ett år på mig. :)

Vad gör jag?
Kapar röret och konar om det?
Lossar röret under bilen (brukar det sitta mycket enklare?)? ...o byter även röret.
...andra tips???

I och med att koppling är rund så åker jag väl på rörbyte oavsett??

Mvh
KaliZ
Användarvisningsbild
av Nexus
Röret är så pass långt att du kan lätt knippsa av det vid bromsoket sen på med ny nippel och kona om röret. Jag har ett billigt koningsverktyg från biltema inte det bästa men duger gott för de enstaka ggr jag konar om bromsrör.

Spelar ingen roll vilket bilmärke det är brukar alltid vara svårt lossa bromsrörsnipplar som sitter på bromsröret. Jag har gett upp försöka och klipper röret direkt sen på men ny nippel och konar om röret. Går fortare och blir bättre :D
Bytte hjulcylindrar på farmors skoda -99 i förrgår och försöka lossa de var ju bara glömma så fram med avbitaren och vinkelslip :-)-)
Användarvisningsbild
av taxi
Jag fick också byta röret, och det gick bra, för kopplingen mellan röret och slangen över bakre tvärarmen verkar vara av bättre material.
Kanske enklare att kona om röret, men det har jag inte vågat mig på än. Färdiga rör är dessutom löjligt billiga, så jag kan inte rättfärdiga om-koning.
av KaliZ
taxi skrev:Jag fick också byta röret, och det gick bra, för kopplingen mellan röret och slangen över bakre tvärarmen verkar vara av bättre material.
Kanske enklare att kona om röret, men det har jag inte vågat mig på än. Färdiga rör är dessutom löjligt billiga, så jag kan inte rättfärdiga om-koning.
Är också lite osäker på koningsbiten. Hur gick du tillväga för att lossa röret i andra änden? Några knep, så jag inte drar sönder skiten där också?
Var får jag lämpligen tag på detta bromsröret?

Mvh
Kaliz
Användarvisningsbild
av taxi
Gå till en butik som säljer bildelar beväpnad med ditt reg-nummer, och säg att du vill ha ett bromsrör :D
Finns nog inget knep till rörkopplingen, men använd sunt förnuft och bra verktyg.
av KaliZ
taxi skrev:Gå till en butik som säljer bildelar beväpnad med ditt reg-nummer, och säg att du vill ha ett bromsrör :D
Finns nog inget knep till rörkopplingen, men använd sunt förnuft och bra verktyg.
Ja jo det förstod jag nästan!!! :D
Tänkte om du hade något tips billigare än Volvo.
av roh66
Hej!

En bra svetstång kan göra susen. Kläm åt noga det som går runt mässingmuttern utan å skada den.
Använd främre delen på tången,inte i mitten då mosas muttern.
Har lyckats 9 av 10 gånger med svetstången. Då slipper man rörbyte etc.
Det är absolut värt ett försök. Allt å vinna på det.
Det fungerar inte om muttern redan är skadat för då greppar inte tången.
Viktigt att tången har rätt grepp på muttern annars slinter den och förstör muttern.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag går till Erlandssons i Västerås, (AD bildelar) kostar ca 20% av bilia-priset. Men du får jämföra där du bor, och är det färdigbockat så kostar det mer. Antagligen därför volvo är så dyra.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok