Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Jag är själv ingen Volvo ägare, utan är här för att kunna hjälpa min svåger med sin V70 Classic.
Det jag undrar nu är hur det är med en V70 Classic, om den från fabrik är utrustad med motorvärmare och i så fall om det är Calix eller en Defa som är installerad på bilen.
Om det fanns motorvärmare på den skulle han rimligtvis känna till det.

Lustigt ändå att bilen hunnit bli 14 år gammal utan att någon tidigare ägare installerat motorvärmare. Alla ägare kan väl inte ha haft varmgarage?

Volvo har faktiskt haft motorvärmare som originaltillbehör. Oftast är det Calix som tillverkat dem, men jag vet inte om det alltid varit det. Originalvärmaren till många femcylindriga består av en kontaktvärmare på blocket. Slår man upp samma bil i Calix egna katalog erbjuder den en slangvärmare istället. Kontaktvärmaren går bara att köpa via Volvo.

Slangvärmare är ändå bättre och effektivare så jag förstår inte varför man öht håller på med kontaktvärmaren.
Perc skrev:Lustigt ändå att bilen hunnit bli 14 år gammal utan att någon tidigare ägare installerat motorvärmare. Alla ägare kan väl inte ha haft varmgarage?

Bah, min är 17år(iofs bara 12 år i sverige) och har ingen motorvärmare. Sånna fjanterier behövs inte :wink:

855an hade ingen motorvärmare heller förresten, 18år i sverige innan jag skrotade den.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw