Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TPR
Hejsan,

Har en 850 GLT -93 som har stått still sedan 8 månader. Startade OK men efter ca 10 min varmkörning dog den och gick ej att starta. Försökte igen dagen efter och då startade den och gick att köra ca 25 km utan problem.
När jag nu startar den igen så börjar den misstända lite när den blir varm, framför allt om man ger lite gas, och sedan dör den.
Startar igen när motorn är kall, har testat detta ett antal gånger.

Oftast inga felkoder, dock fick jag vid ett tillfälle kod "Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt" så jag bytte kamaxelgivaren, ingen skillnad.
Läste här på forumet att vevaxelgivaren kan ändra signal när den blir varm så bytte den också, ingen skillnad.

Någon som har några tips/idéer?
Verkar som även reläet för bensinpumpen kan krångla när det blir varmt?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av js1
Reläet sitter ju i reläboxen och blir inte varmt i den bemärkelsen på samma sätt som motorn. Jag skulle råda dig att börja med att se över rotorn och fördelarlocket.
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
Du ser om det är grönt, ärgigt och äckligt. Det har varit en del trådar där dessa skapat liknande problem som ditt.
av TPR
Monterade bort fördelaren idag och tog ett par bilder:
image.jpg
image.jpg (97.23 KiB) Visad 285 gånger
image.jpg
image.jpg (100.12 KiB) Visad 280 gånger
Lite smutsigt men torrt, tror ni det räcker med rengöring eller bör jag köpa nytt?
byt tändstift rotor lock även tändkablar rotor lock e slut o dom slut lär stiften o kablagrna behöva bytas med.....
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]