Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Olofmikael
#824737
Hej!
Köpte nyligen en till 850 då Bmw inte var nånting för mej å jag saknade den gamla T5an alldeles för mycke..

Historian börjar såhär, Abs/tracs lampan tänds IBLAND, kanske tänts 6-7 ggr sen ja köpte den, räcker med att man slår av å på bilen så släcks den. Tänds oftast när man typ grisnita å efter lite googlande så har jag förstått att när bilen säger att det är höger ABS-givare bak som är "defekt" så kan de mycket väl vara abs styrenheten. Så nu undrar jag, måste man ha matching numbers på styrenheterna för att de ska funka?
Tänkte eftersom på Vparts säljer man nya som passar alla 850 92-97, S70, V70 osv.. ni förstår vart jag vill komma. Jag har nämligen hittat
en billig enhet till en S70 å en 850, kanske de kan va värt å lägga den femhundringen på nån av dom å se om den "lagar" sej själv då?

Bör tilläggas att det gått snart fyra dagar utan att nån abs eller tracs lampa har tänts. Senast idag 14/1-14 då de varit ca -20 ute om de nu är intressant med klimatfrågor.

Med vänlig hälsning / Micke :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#824858
Det är billigare att öppna den och löda själv :wink:

Men har du kollat felkoder så att det verkligen är höger bak det gnälls om? Samt har du mätt den + kablaget för att kontrollera att den faktiskt inte är sönder?

En annan sak du kan göra är att när den lyser, be någon kika på instrumentpanelen medans du rör på kontakten till ABS-enheten, och se om den slockning eller blinkar till eller något sånt.
Användarvisningsbild
av taxi
#824889
Tänk också på att det inte är samma ABS-box till en -94 som till senare 850 och V70. Du har den tidigare varianten som är känd för att inte gå sönder, dvs ditt problem är antagligen en givare eller en tandring.
Men som Lucifer säger, mät med multimeter så vet du hur det ligger till.
Användarvisningsbild
av Olofmikael
#825378
super tack för tipsen. Har tyvärr sämre erfarenhet gällande lödning.. ska undersöka givaren bak enligt era metoder.
Jo hade in den på kontroll hos bilbolaget för några dar sen å dom sa att höger givare bak gav felkod. Har en väldigt händig kompis som får hjälpa mej å skulle de mot förmodan inte vara nånting vid högerhjule så får han gå lös på abs enheten när tid finns. Kan nämna att lamporna tändes idag en gång när ja nudda bromsen lätt så verkar vara varierat humör hos felet.. :) / micke
av *pettson*
#825482
Skilj nu på 850-94 och 70serien..
Det är i stort sett aldrig någonsin fel på styrenheterna på 850-94 medans 70serien lider av dålig kvalitet på lodet bland annat.

850 brukar ha fel på höger givare bak, pedallägesgivaren eller strömförsörjningen till hydraulmotorn.
Samt glappt tändlås. Där gäller att byta givaren (mät först). Man löder om pedallägesgivaren utan svårighet. Och man parallellkopplar skarven i elpiskan, samt byte av bottenkontakten.

Koderna berättar vilket som bråkar.
av Mardy
#825497
Parallellkopplar skarven i elpiskan?
Menar du att man parallellkopplar utanför "säkringshuset" eller var menar du?

Brukar inte även kablarna till givarna bak kunna bli dåliga?
av *pettson*
#825536
Mardy skrev:Parallellkopplar skarven i elpiskan?
Menar du att man parallellkopplar utanför "säkringshuset" eller var menar du?

Brukar inte även kablarna till givarna bak kunna bli dåliga?
Ja det finns en skarv i elpiskan utanför säkringsdosan. Det är en grenledning man helt enkelt parallellkopplar förbi då det blir dålig förbindelse i orginalskarven på EN gren.
Givarna bak blir dåliga ibland som sagt. Typ 98% höger och 2% vänster. Kablagen är sällan problemet. Däremot blir det fukt i just vänster bakgivare. Hur och varför har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#825723
Var det inte typ 95-96 dom böt till blyfritt tenn och då problemen började, även på 850? Blyfritt har ju en tendens att spricka om det blir upphettat/nedkylt tillräckligt många gånger. Eller mer exakt, det spricker när kretskortet expanderar av värme.
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]