Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martin90
Hej.

Jag har ett litet problem jag inte kan förstå mig på, När bilen har stått med handbromsen dragen över natten och jag ska ta bilen på morgonen så vill bromsen inte släppa på vänster sida, och det märkliga är att det går att backa hur bra som helst men när jag kör fram så låser sig handbromsen på vänster sida.

Jag har tagit och kollat hur beläggen ser ut till handbromsen och allt ser ut som det ska, allt är nytt och fint.
Jag har även tagit av och kollat hur det ser ut på högersida bara för att jämföra hur det ser ut men det är ingen skillnad att tala om, med andra ord borde det fungera som det ska tycker jag.

Jag undrar om någon annan har råkat ut för samma problem och hur man kan tänkas lösa det.

Bilen är en Volvo S70 2.0 -98 manuell

Mycket tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Nexus
Går handbromsvire lätt på högra sidan. Såg du om de gick tillbaka som de skulle om någon drog i handbromsen medans du kollade ute vid hjulet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Finns ett väldigt enkelt sätt att lösa det på - sluta stå parkerad längre perioder med handbromsen i.
Att handbromsen inte vill släppa ordentligt händer i 9 av 10fall för folk som har för vana att stå på handbromsen i onödan.
av Kena
Även jag ha den alltid åtdragen när jag parkerar och har haft det sedan -87 när jag fick körkort. Har aldrig vart med om att de fastnat eller kärvat. Det enda som pajat är att min sambo tycker om att träna biceps med handbromsen men det är en annan story + att beläggen släppt och det gissar jag har hänt nu även för dej. Plocka isär och byt. Om du vill kan du byta vire samtidigt när du lika har isär dem, de håller inte för evigt och kostar 500kr på Bt.
av SubMarine
Flikar också in med att jag alltid står med handbromsen åtdragen när jag står parkerad (det är ju det den är till för) och jag har aldrig haft problem med att den inte velat släppa. Gjorde service på den för 4 år sedan och har inte rört den sen dess. Hade inga direkt problem innan servicen heller men beläggen hade börjat släppa lite.
av S6024t
andvänder åxxå alltid andbromsen när jag står parkerad,körkort sen -87, :D jag har haft mitt sen -72 8) ...
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde ger-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]