Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arjiris
Claes74 skrev:finns två olika program verisioner, en för seriell kabel och en för USB,går inte korsa.
Du måste alltså använda rätt verision med rätt kabel.

Claes

Vet om att det finns 2 versioner av VAG-COm mjukvaran finns det även 2 versioner av Vol-fcr?

Ska demo't fungera med USB kabeln?

Tack för svaret :)
lillpip skrev:Har Vol-fcr och en KKL VAG-COM ver.409.1.
Och har en V70 R AWD
Kan connecta ihop dem och ex.vis läsa av ABS-enheten. Ny ruta kommer upp och connection säger OK. Och så säger den att inga DTC finns loggade. Bra :)
Men när jag ska släcka service-lampan så tar det någon sekund och jag får nåe felmeddelande om fel på tredje meddelandet blabla...
Nåen som fått det att funka hos sig? Eller kan det skilja sig bara för att ja har en R/AWD-modell?
Har precis samma, Vol-fcr och en KKL VAG-COM ver.409.1. och en USB kabel med FTDI interfacet. Det är en sk. High speed seriel converter kabel.
Bilen är en 855 GLT 96:A.
Får inte detta att fungera alls.
Com porten är ställd på 1. Vol-fcr är en fullversion 1.3.0.6

Med Vag-COM programmet kan man testa utan att koppla in kabeln i bilen men får inte detta
att fungera ens. Den säger bara "Portstatus is OK" och "Could not found interface".

Tittar man i enhetshanteraren på USB seriel converter så säger den "att denna enhet fungerar korrekt" och att det finns inga bättre drivrutiner än dom installerade.

Tittar man på portarna så ligger USB seriel port på COM 1. Den säger också "att denna enhet fungerar korrekt".

Hur kommer man vidare?
Användarvisningsbild
av Claes74
vet inte vad detta är för kabel med ftdi chip ??
vet du om du har rätt verision av Vol-fcr??
de flesta som har haft problem med kontakt har använt usb volfcr ihop med seriell kabel eller vice versa, om alla inställningar är rätt med com portar och annat så är det enda förklaringen att du antingen har fel mjulvara eller icke fungerande mjukvara alt. att den inte passar med din kabel.
tillverkaren av Vol-fcr http://www.ilexa.co.uk eller tillverkaren av kabeln bör veta

Claes
av JanneH
Hej är ny på detta

Har en V70 -98
Modell:V70 I
Typ:2.5 10V
Årsmodeller:1997-1998

Vilken kabel skall jag köpa eller läsare. Och vad är bäst, då jag vill finna fel och reparera.
Antar att jag skall ansluta till bilen med en KKL VAG-COM VER. 409.1, eller OBD2 eller är den för nyare bilar?
Sitter kontakten under armstödet?

Har kollat lite på http://www.24.se

Janne
Mackansglt skrev:
lillpip skrev:Har Vol-fcr och en KKL VAG-COM ver.409.1.
Och har en V70 R AWD
Kan connecta ihop dem och ex.vis läsa av ABS-enheten. Ny ruta kommer upp och connection säger OK. Och så säger den att inga DTC finns loggade. Bra :)
Men när jag ska släcka service-lampan så tar det någon sekund och jag får nåe felmeddelande om fel på tredje meddelandet blabla...
Nåen som fått det att funka hos sig? Eller kan det skilja sig bara för att ja har en R/AWD-modell?
Har precis samma, Vol-fcr och en KKL VAG-COM ver.409.1. och en USB kabel med FTDI interfacet. Det är en sk. High speed seriel converter kabel.
Bilen är en 855 GLT 96:A.
Får inte detta att fungera alls.
Com porten är ställd på 1. Vol-fcr är en fullversion 1.3.0.6

Med Vag-COM programmet kan man testa utan att koppla in kabeln i bilen men får inte detta
att fungera ens. Den säger bara "Portstatus is OK" och "Could not found interface".

Tittar man i enhetshanteraren på USB seriel converter så säger den "att denna enhet fungerar korrekt" och att det finns inga bättre drivrutiner än dom installerade.

Tittar man på portarna så ligger USB seriel port på COM 1. Den säger också "att denna enhet fungerar korrekt".

Hur kommer man vidare?

Har fortfarande inte fått den att fungera med USB kabeln.
Köpte en annan kabel för seriell anslutning. Då verkar det mesta fungera.
Tror jag kunde läsa alla av alla enheterna och även släcka en felkod för airbagen också men lyckas inte släcka service lampan. Får också "Error in first received message"
Skall vara en fullversion av vol-fcr som jag har enl. uppgift men verkar vara den för seriell kabel.
timebandit skrev:
lillpip skrev:Så nu har jag testat på brorsans V70 -98 2,5 oxå, och vid provning utav släcka servicelampa får jag "error in first recieved message". Undrar om det är mitt prog som e cp? 1.3 Beta har jag.

Får dem meddelandena på min V70 1998 också men om du bara upprepar proceduren så kommer det i 3e, 2a och ev. 1a medelandet och sedan fungerar det ... ;)
Får testa detta.

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]