Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zazazela
Har en Volvo 850 som självgasar både under körning och när jag står still. Då varvar den på höga varv några sekunder och sen så släpper den, och sen börjar det om igen. Den lugnar sig också om jag lägger i en växel. Och mest gör den så här när den är varm. Aldrig när den är kall. När jag startar den kall så går inte tomgången jämnt, utan den ligger liksom och pendlar lite lätt utan att göra som när den är varm och skena iväg. Har rengjort spjällhuset utan effekt, men funderar på om det ändå kan vara fel på den då den? Också fått tips om hallgivaren.

Likaså om jag kör väldigt korta sträckor och har många snabba stopp, så blir jag nästan alltid ståendes en liten stund tills bilen kallnat. Då startar den igen men rycker som fan då. Kan vara så att det här är 2 helt olika problem också. Men tänkte kolla om någon kände igen sig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kolla över tänddelarna.

Enda sättet att få bilen att "gasa" är att ge den mer luft, som styrs av spjället, och eftersom det är mekaniskt så finns det bara 2 saker som manövrerar det - pedalen och farthållaren, så har du en sån så kanske det är den.
Annars drar den tjuvluft någonstans ifrån, alt. så går tomgångsmotorn på högvarv imellanåt av någon anledning.
Läs ut felkoder.
av M52TU
Tjuvluft borde inte ge ojämn gång så länge det inte läcker satan mellan insugrör och topp.

Kolla tomgångsmotorn, om det nu sitter en sådan ålderdomlig manick på motorn?
av *pettson*
Såna ålderdomliga manicker har i princip alla bilar tillverkade 1992-1999. Innan det eletroniska spjället tog över.
Kika på insugets gavel. Det mellan insuget och servopumpen. Troligen har du en anslutning till vevhusventen som är tänkt att sitta där, som är av.
av andy78
så betedde sig min bmw när den drog tjuvluft man hörde ett tydligt pysade ljud när man stängde av den.
Du kan ju prova att spruta startgas lite här och var.
av PerLundqvist
Hade ungefär liknande problem på min Volvo V40 2,0T

Den ville ibland självgasa lite, tomgången "fastnade" ibland på ett högre varvtal eller så "dippade" tomgången när man frikopplade osv.. Bilen va också relativt svårstartad, fick hjälpa till att ge lite gas för att den skulle starta direkt.

För mig var tomgångsmotorn kass, smörjde och smörjde och smörjde + rengjorde flera gånger utan bättre resultat.

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]