Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 2000 gamla modellen som har gått 66000 mil. Någon glömde låsa bakdörren och batteriet dog. Det gick inte att låsa upp dörrarna. Nyckeln fungerade inte. Allt var dött. Då hissade jag bilen litegrand framtill och lät den vila på en stadig stock mitt på motorramen. Tänk alltid på säkerheten och ligg på något varmt. Jag lade ett renskinn på snön. Därefter tog jag bort skyddet framtill bakom spoilern. Två skruvar, i mitt fall, 10 mm, en på var sida. Sen kröp jag in på rygg vid bilens vänstra framhjul och stack upp min högra arm, med röd från laddaren i handen, ända upp på sidan av batteriet. Det är trångt vid den röda cm-tjocka batterikabeln och med lätt våld är det bara att pressa det krusiga luftröret från batteriet så det lossnar och ger plats. Sen är det enkelt att fortsätta upp och haka på röd tråd från laddaren lite uppifrån på pluspolen, som den brukar sitta. Ner med handen försiktigt och så sätt svart på någon bult eller metall i bilen. Anslut laddaren till strömkälla. Bilen tutar. Öppna dörrarna med dosan. Efter några minuter går även bakluckan att öppna. Drag ur sladden till laddaren, öppna huven, tag loss och sätt laddarens sladdar som de ska sitta. Anslut laddaren igen. Montera tillbaka skyddet under med sina två skruvar. Det kan vara bra med en kompis till just det.
Tag sedan en hyfsat kraftig röd 1 m en-ledare, typ till extraljus, och anslut den till pluspolen. Pillra ned den så andra änden hamnar bakom vänster dimljus. Tejpa änden och fäst den någonstans med en kattstrypare. Kanske ska du fästa kabeln på fler ställen så den inte ligger mot och orsakar kortslutning.
Nästa gång batteriet är tomt är det bara att klippa stryparen, skala några mm på den röda kabeln, jorda på någon skruv och må gott av hur fiffig du är. Kostnad för allt det här: fem spänn för sladdstumpen. 8)

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]