Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har ett problem med min fina V70 från 98. Den är extremt trögstartad när den stått still, även efter bara några timmar. Jag får glödga flera gånger samt att jag behöver pumpa med gasen för att den ska hicka igång. Det är tur att batteriet är bra så att den orkar dra runt motorn de många varven som krävs... Sen när den går är det absolut inga problem, den går även fint på tomgång. Vad tror ni det kan vara?
- glödgstift
- tändstift
- bränslefilter
- ...
Ok, tack! Sen på tomgången går den ju bra men när jag ska köra iväg vill den gärna dö (kärringstopp) och då får jag trycka ner kopplingen och ta om (det är väldigt störande när man skall starta med kärra eller i uppförsbacke). Men efter att jag kört ett tag så går det fint. Men jag ska kolla bränslepumpen, den kan ju vara lite trögstartad :)
Tack! Bytte precis batteri vilket hjälpe oerhört mycket för starterna (behöver inte trycka på gasen vid start), men den har fortfarande problemet att den vill dö när man ska köra iväg på 1an. Jag ska titta på backventil och dynamisk pumpinställning.
Kan det mycket väl göra, med för sent ställd pump hinner inte bränslet brinna klart innan avgasventilen öppnar. Dessutom kan för sent ställd pump elda upp avgasventilerna när "blåslampslågan" inte är utbrunnen när ventilen öppnar.

En liten kul Off-topic: Många tror att en knackande förkammardiesel står för tidigt på pumpen, det är helt tvärt om, den står för sent. Min gamla Skoda får man ställa pumpen "för hand" på när man bytt kamrem annars knackar den ihjäl sig, likadant brukar det vara på gamla traktorer där man får ställa pumpen "med örat" och skita i alla märkningar. Med lite vana och god hörsel så blir det helt naturligt att höra när man ska sluta skruva för att det inte blir bättre.

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]