Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av novis07
Efterlyser erfarenhetsmässiga råd/tips hur jag enklast byter tätningen. Det står mycket i Haynes men som alla vet så är den personliga erfarenheten värdefull. Vilka specialverktyg är ett måste ? Jag har tvåpelarlyft själv i garaget, är det att föredra?
En motorvagga är guld värd samt kompressor. Dom 2 sakerna kommer du spara många svordomar på. Samt momentnyckel. Loctite kommer du behöva på några bultar. I övrigt så är det mestadels vanliga verktyg. När du släpper ner vaggan så låter du servo sitta kvar. Så du lossar den på subframen, slipper man en tråååång bult på rattstången. Justja glöm inte o lossa slangarna till värmepaketet! Lossa på motorn så slipper du plåga genomföringen.
novis07 skrev:@Sunschreem, vad behöver jag kompressor till samt vad menar Du med "motorvagga"? jag har en v-lådelyft, kompressor, momentnyckel och loctite.
När du separerar fjäderben från hub, k-stag, subframe, motorfästen, styrservo m.m. Dom har suttit en bra stund så en smack är underbart att ha då istället för en fem meter lång dragstång. En motorvagga är en sådan här som du har när du separerar subframe, motor o vxllåda fråm chassit. Monteras rakt ovanför motorn i dennes fästöglor.
Det han menar med vagga(dock är vagga inte rätt ord...) är helt enkelt en metallprofil med 2 kedjor (oftasts) som man sätter mellan framskärmarna, sen fäster man motorn i kedjorna. Detta gör att man kan lossa subframen utan att motorn rör sig. Det är väldigt behändigt när man t ex ska ner med växellådan.
Samma effekt går att uppnå med en motorlyft, men det är långt ifrån lika stabilt.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... -kg-15845/
Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]