Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skulle vara skoj att prova TRACs någongång (har faktiskt aldrig kört en 85x70 med tracs).
Personligen tycker jag den verkar rätt "meh", eftersom den 'bara' bromsar ett hjul. Fast och andra sidan kanske det fungerar kalas i praktiken. Jag förblir skeptisk dock :D Jag känner att en riktig diff gör mer nytta än TRACs, fast då har jag bara 7/940 att jämnföra med (1031 vs 1041 bakaxel) där det blir en rejäl skillnad.
av roh66
Hej!

Förtydligande!

STC: Stryper motorn när det spinner under körning. ANTISPINN/SLIR. Ingen diffbromsfunktion. INGEN ANTISLADDFUNKTION!! Lampan lyser vid "spinn".

TRACS: Jobbar med ABS systemet från start. 0-40 km/t. Typ diffbroms. Stryper inte motorn. Lampan lyser inte vid "spinn".
Tracs'en släpper först när hjulen slutar spinna. Om man tex.spinner på vinterväglag så ligger den i hela vägen fram
tills tex. varvstopp. Den går dock inte inn om det börjar spinna efter 40 km/t.

DSTC: ANTISLADD. ANTISPINN/SLIR. Ingen "diffbroms". Lampan lyser vid "spinn och sladd".

Gäller: VOLVO V/S 70 97-00.

Rätta mig om jag har fel!

Mvh.R.

Ps.
Lucif3r, om du undrar så är 1041 med slungdiff betydligt bättre änn Tracks'en. Men Tracs'n är ljusår bättre änn STC'n.
Men STC är ingen diffbroms så jämförelsen blir fel.

Ds.
Har aldrig fattat grejen med STC på en FWD. Nån som kan ge mig ett bra argument?
Tycker att STC däremot passar utmärkt på bakhjulsdrivna bilar.
Har oxå för mig att det är många bilköpare som blir "lurade" av bilförsäljare då dem felaktigt
kallar STC för tex. "Antisladdfunktion".
Det är säkert en hel del bilägare som kör runt med STC i tron att dem har ett antisladdsystem.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]