Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av happyclappy
Dags att införskaffa sig en bas i sin gamle kärra och har lite snabba frågor. Jag har kikat lite på http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog ... r-p372045/ Vad bör man tänka o titta på när man köper en bas? Det jag har lärt mig är desto tyngre bas desto bättre är den vad bör man mer tänka på? Sen ska jag även införskaffa mig ett slutsteg och vad bör man även där titta på och hur vet man om slutsteget klarar av att driva denna basen? Har kikat lite på http://www.ljudia.se/billjud-s82121/bil ... 1-p477543/ kommer det slutsteget klara av att driva den basen jag kikat på? Tacksam för seriösa svar! :)

Ps: kanske borde tillägga att jag har en Volvo 850 GLT -95

Mvh Happy
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Viktigaste är att ha ett framsystem som orkar möta upp basen, annars låter det skit oavsett bas. Att köpa "en tung bas" är generellt sett rätt idiotiskt. Man kan inte klassa basar på det viset då det är så mycket annat som spelar in.
Det man generellt kan säga är dock att tunga basar(stora magneter) kräver rejält med effekt för att låta något vidare.
Generellt sett brukar man säga att slutsteget ska kosta minst 4ggr så mycket som basen, och framsystemet ska vara minst dubbelt så dyrt.

Jag körde dubbla framsystem i min 945a som matades med relativt mycket effekt(180W till varje högtalare). Till det köpte jag en(1) 12" bas i 500kr klassen som jag drev på ett slutsteg i 2500kr-klassen(1x200W iirc), och det var på gränsen till för lite för den basen. Men tack vare en väl uträknad baslåda samt ett bra framsystem att möta upp åbäket med gick det att behålla kontrollen på den även i högre volymer.

Utan ett vettigt framsystem, taskig montering, åt helvete fel uträknad låda eller undermåttlig dämpning så kommer det aldrig låta annat än "epa".
Om minnet inte sviker mig så la jag ut lite över 6k bara på framsystemet och dess slutsteg, medans basen+slutsteg+lådmaterial gick lös på runt 3k. Sen tillkommer kablar och dämpning...

Kort sagt - fundera en gång till om det verkligen är en bas du behöver nu. Och är det en bas du behöver, fundera om du verkligen behöver en så pass dyr och stor bas.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]