pcdoktor skrev:Som en liten input bara
jag har ALDRIG kört in mina skivor 30-50 mil, några mil har jag gett dom där jag matat på,bromsat hårt men inte stannat och sedan rullat vidare, detta har jag gjort ett tiotal gånger för att föra över lite material från belägen till skivorna. Efter det har jag bara kört på som vanligt.
Jag har aldrig haft problem med skeva skivor utöver dom som satt på när jag köpte en bil men det får någon annan ta på sig.
Jag säger inte att andra metoder är fel. Jag har kört med kvaliteter från botten och upp på ganska hög nivå.
Alla verkar ha fungerat likadant i detta avseende.
Om du undrar så fungerar inte materialöverföring från beläggen till skivorna innan dom slitits in. Skivorna är svarvade och alla svarvrillor måste slipas bort så skivan är helt slät. SEN blir det materialöverföring om tempen är hög nog tillräckligt länge. För materialöverföringen spelar det ingen roll om du hettar upp beläggen och skivan rejält när svarvspåren är kvar. Det blir ingen överföring alls.
Anledningen till miltalen och förmaningarna är att ingen som tillverkar delar kan veta hur den som fått delarna monterat ska köra.
Då sätter man upp villkor som ska följas och så är alla nöjda. Om du haft tur och kört dina skivor på rätt sida gränsen är det väl att vara glad över och inget annat. Men det är inte och har aldrig varit korrekt metod. Till och med bromsbeläggen har baktid eftersom dom är mjuka vid leverans och härdar med värmen. Anledningen till det är att dom ska kunna anpassa sej så fort det går till skivor som inte är nya och släta.
Jag har alltid kört med billigare skivor tills jag köpte brembomaxx som just då kostade 1000kr/st, Dom är billigare idag. Dom kördes in efter alla konstens regler och efter ca 1000 mil då jag tvärnitat för en älg, dock utan att stanna. Blev dom skeva som trattkantareller.
Ytterligare en sort har blivit precis likadana efter lång tid och det var EBC skivor som kostade allt annat än gratis.
Men å andra sidan, två uppsättningar på över 20år och ca 2500 mil per år är inte särskilt hög skräpfaktor om man ser det över tid.
Idag har jag min andra uppsättning biltema sportskivor. Dom andra slet jag helt enkelt ut då jag kört dom till slitsarna försvann.
Jag har dock inte biltemas belägg då dom inte fungerar enligt min smak ihop med slitsade hålborrade skivor.