Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PederL
Hej , undrar om nån vet var man kan svarva bromskivor eksjö-vimmerby-området ?
Saken är den att jag köpte bromskivor till min v70-00 på biltema tyvärr i våras , och verkar redan har slagit sig...
Läst att bromskivor ska funka med biltemas , men brukar annars inte köpa bildelar där, o det blir inga skivor där i framtiden heller , blir typ brembo i fortsättningen.
Men som sagt så ska jag ge de här skivorna en chans genom svarvning om det inte är för dyrt.
av *pettson*
Jag ska ge dej ett tips som sparar pengar åt dej i fortsättningen. Tipset är helt gratis.
Vibrationer i skivorna brukar bero på en av två saker. Sällsynt bägge två. Men visst förekommer det trots allt.
1= inte rengjort ordentligt utan bara monterat på nya. Sådär 10%
2= inte kört in skivorna. Sådär 85%, dom sista 5% dom monterade bara och körde inte heller in dom.

ALLA skivor förutom förbakta som det kallas har en inkörningsperiod. Volvo orginal var tidigare förbakta, idag vet jag inte, då är alltså skivorna upphettade och sedan eftersvarvade, men beläggen har hursomhelst ALLTID en inkörningsperiod.
Inkörningsperioden på skivor är till för att spänningarna ska släppa i materialet och för att hinna få materialöverföring från beläggen till skivorna.
Eftersom skivorna skevat för dej så körde du förmodligen aldrig in dom ordentligt och behandlar du bremboskivorna exakt likadant så blir problemet exakt likadant. Dock dyrare.
Brembos skivor är inte förbakta och dom blir gärna som trattkantareller med fel behandling. Inte ens brembomax som ska vara tuffare skivor klarar sej utan inkörningen.
Det finns alltså en anledning till att man förser dom flesta skivförpackningar med en bipacksedel som har något att säga. Den säger samma grundsats i alla märkens bipacksedel: Bromsa försiktigt dom 30-50 första milen, öka stegvis hårdheten på inbromsningarna för att ha kontroll på värmen. Blir det för varmt för fort så blir det skevt.

Det har oftast inget alls med vart man köpte dom att göra.
TS kan ta det lugnt. Har du lyckats skeva skivorna kan du betrakta de som (efter)bakta.
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men det du söker är en liten mekanisk verkstad med tillgång till supportsvarv alt.
en ungefär lika liten bilverkstad som kan svarva skivorna monterade på bilen.
Körde in skivorna gott o väl 50 mil , nya klossar monterades , tryckte tillbaka kolvarna i oken några gånger så de inte kärvade. Rengjorde navet bakom skivan likaså.
Men har också läst att om nya skivor har slagit sig , blir de bra om man svarvar dem , när de "satt" sig så att säga.
av *pettson*
Vojje skrev:TS kan ta det lugnt. Har du lyckats skeva skivorna kan du betrakta de som (efter)bakta.
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men det du söker är en liten mekanisk verkstad med tillgång till supportsvarv alt.
en ungefär lika liten bilverkstad som kan svarva skivorna monterade på bilen.
Jo.. efterbakt är det ju när det är försent så att säga..
Ska man köra supportsvarv så blir det till att köra med stödskiva bakom. Dvs om man är intresserad av att det ska bli bra.
Annars finns det i stort sett en skivsvarv i varenda mindre verkstad. Fördelen där är att bägge sidor svarvas samtidigt så inte skivan blir konisk.
Lite uppdatering, köpte nya bromsskivor på biltema o belägg på mekonomen, har nu kört 70 mil med mycket snälla inbromsningar , ska börja öka gradvis med kraftigare inbromsningar nu, har inte märkt nån skevhet ännu.
Som en liten input bara

jag har ALDRIG kört in mina skivor 30-50 mil, några mil har jag gett dom där jag matat på,bromsat hårt men inte stannat och sedan rullat vidare, detta har jag gjort ett tiotal gånger för att föra över lite material från belägen till skivorna. Efter det har jag bara kört på som vanligt.
Jag har aldrig haft problem med skeva skivor utöver dom som satt på när jag köpte en bil men det får någon annan ta på sig.

Jag säger inte att andra metoder är fel. Jag har kört med kvaliteter från botten och upp på ganska hög nivå.
Alla verkar ha fungerat likadant i detta avseende.
av *pettson*
pcdoktor skrev:Som en liten input bara

jag har ALDRIG kört in mina skivor 30-50 mil, några mil har jag gett dom där jag matat på,bromsat hårt men inte stannat och sedan rullat vidare, detta har jag gjort ett tiotal gånger för att föra över lite material från belägen till skivorna. Efter det har jag bara kört på som vanligt.
Jag har aldrig haft problem med skeva skivor utöver dom som satt på när jag köpte en bil men det får någon annan ta på sig.

Jag säger inte att andra metoder är fel. Jag har kört med kvaliteter från botten och upp på ganska hög nivå.
Alla verkar ha fungerat likadant i detta avseende.
Om du undrar så fungerar inte materialöverföring från beläggen till skivorna innan dom slitits in. Skivorna är svarvade och alla svarvrillor måste slipas bort så skivan är helt slät. SEN blir det materialöverföring om tempen är hög nog tillräckligt länge. För materialöverföringen spelar det ingen roll om du hettar upp beläggen och skivan rejält när svarvspåren är kvar. Det blir ingen överföring alls.
Anledningen till miltalen och förmaningarna är att ingen som tillverkar delar kan veta hur den som fått delarna monterat ska köra.
Då sätter man upp villkor som ska följas och så är alla nöjda. Om du haft tur och kört dina skivor på rätt sida gränsen är det väl att vara glad över och inget annat. Men det är inte och har aldrig varit korrekt metod. Till och med bromsbeläggen har baktid eftersom dom är mjuka vid leverans och härdar med värmen. Anledningen till det är att dom ska kunna anpassa sej så fort det går till skivor som inte är nya och släta.

Jag har alltid kört med billigare skivor tills jag köpte brembomaxx som just då kostade 1000kr/st, Dom är billigare idag. Dom kördes in efter alla konstens regler och efter ca 1000 mil då jag tvärnitat för en älg, dock utan att stanna. Blev dom skeva som trattkantareller.
Ytterligare en sort har blivit precis likadana efter lång tid och det var EBC skivor som kostade allt annat än gratis.
Men å andra sidan, två uppsättningar på över 20år och ca 2500 mil per år är inte särskilt hög skräpfaktor om man ser det över tid.
Idag har jag min andra uppsättning biltema sportskivor. Dom andra slet jag helt enkelt ut då jag kört dom till slitsarna försvann.
Jag har dock inte biltemas belägg då dom inte fungerar enligt min smak ihop med slitsade hålborrade skivor.
Jag ger mig inte in i nån vidare diskussion utan delade bara med mig av min egen erfarenhet. Det bästa är säkert att följa dom instruktioner som medföljer hårdvaran. Bromsar är viktiga saker och inget att slarva med!
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]