Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag vet att det finns många duktiga personer på det här forumet så jag vänder mig nu till er då jag inte förstår någonting längre.
Jag besiktade bilen häromdagen och fick 2:a på "SRS" indikering eller vad det nu stod, Det var iallafall så att srs lampan inte tänds när man startar bilen (Nytt från 2013)
Förra ägaren på bilen har hållit på o bytt ratt o så så jag tänkte inga problem, jag sätter bara i en ny ratt och skruvar tillbaka lampan...
Efter några timmars sökande kan jag inte hitta några som helst spår efter ett SRS system någonstans i bilen ;s Inte bakom ratten inte i mitt konsolen och ingen annanstans heller.
Är det så att första ägaren på bilen har valt bort srs från bilen när den köptes ny? Finns det något sätt att veta säkert? Hur förklarar jag isåfall det på besiktningen?
Eller finns det något annat jag kan göra för o hitta srs systemet i bilen?

Inga orangeklädda kablar, ingen spole, inget "Felsökningsuttag", jag kan inte hitta något som har med srs att göra i bilen(Som sagt).

Mycket tacksam för svar!
rextoren skrev:Hej!
Jag vet att det finns många duktiga personer på det här forumet så jag vänder mig nu till er då jag inte förstår någonting längre.
Jag besiktade bilen häromdagen och fick 2:a på "SRS" indikering eller vad det nu stod, Det var iallafall så att srs lampan inte tänds när man startar bilen (Nytt från 2013)
Förra ägaren på bilen har hållit på o bytt ratt o så så jag tänkte inga problem, jag sätter bara i en ny ratt och skruvar tillbaka lampan...
Efter några timmars sökande kan jag inte hitta några som helst spår efter ett SRS system någonstans i bilen ;s Inte bakom ratten inte i mitt konsolen och ingen annanstans heller.
Är det så att första ägaren på bilen har valt bort srs från bilen när den köptes ny? Finns det något sätt att veta säkert? Hur förklarar jag isåfall det på besiktningen?
Eller finns det något annat jag kan göra för o hitta srs systemet i bilen?

Inga orangeklädda kablar, ingen spole, inget "Felsökningsuttag", jag kan inte hitta något som har med srs att göra i bilen(Som sagt).

Mycket tacksam för svar!
Mycket märkligt då det var standard på svenska marknaden om man inte sa ifrån sej den. Men har man sagt ifrån sej den så är bilen registrerad utan och då ska inte heller SBP kräva något om den.
Att du inte hittar några orange kablar är för att dom är GULA det här året. Att du inte hittar något uttag är för att dom sitter inte i ordinarieuttaget 1992. SRS diagnos finns under askkoppen istället.
Att det inte finns någon rattrulle finner jag lite märkligt förstås, men det som allt annat går att skruva bort.
Vad DU kan göra är att vända dej till volvo för att få bilens tillverknings specifikation. Där framgår det direkt om den hade SRS eller inte så slipper du fundera.
Hade den bag så är det till att bygga tillbaka alltihopa. Hade den inte det, ja då har du ju svart på vitt och har inga problem alls med SBP.
Problemet är inte svårare än så.
Vad är det för tecken på femte tecknet i vin-koden (kan kollas med fordonsfråga hos transportstyrelsens hemsida genom att söka upp bilen på regnumret).

Om det är T eller X så finns det inga airbags på bilen. Om det är A, S eller W så är bilen försedd med airbags vid tillverkningen.
paddyinsweden skrev:På Volvos hemsida under "Information om tidigare Volvomodeller" finns det produktblad bland annat om 850 modellen.
Enligt produktbladet blev krockkudde standard först vid årsskiftet 1992-1993.
Har Volvo felaktig info på sin egen hemsida?

Länk till produktbladet: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... _92-97.pdf

Jag ser att SIPS introducerades 1994. SIPS introducerades i 850 1992 och avser sidokrockskyddet, BALKSYSTEMET SIPS. SIDOAIRBAG SIPS kom 1995. Men SIPS Systemet fanns inte bara på 850 utan sattes i flera bilmodeller (740,940 från 1991). Den infon blev ju inte särskilt rätt i sin helhet eller? Bägge mina 850 92 jag ägt hade SIPS Stämplat i plåten vid insteget stort och tydligt. En hade bag, en hade inte bag.
Känner till 5st 850 -92 där bilägarna fortfarande är första ägare på bilarna dom fick välja då dom köpte bilarna. Dom fick inte välja TILL bag. Dom fick välja BORT bagen om dom ville. Köpte dom färdig i bilhall fick dom köpa det som fanns.
93 fick man inte välja bort bagen alls. Då blev passagerarkudden valet istället.

Du såg texten som stod under infon?
*OBS! Variationer och förändringar av utrustning och tekniska specifikationer kan förekomma.*
*OBS! Variationer och förändringar av utrustning och tekniska specifikationer kan förekomma.*

Å fasen. :shock:

Jag har själv en 92:a 850 GLT och har tagit för givet att den saknar airbag då det inte finns någon SRS märkning på ratten eller någon SRS lampa som lyser i instrumenteringen. Kan ju vara någon tidigare ägare som plockat bort lampan i instrumenthuset. Har besiktning om en månad så det blir nog att plocka bort rattkudde och mittkonsol för att se om det finns någe SRS grejor i bilen. Om man ska gå på informationen ovan vad gäller bokstav i chassienummer så ska bilen ha airbag. Chassienummer YV1LS5502N2XXXXXX dvs femte tecknet bokstaven S.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]