Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnkaN7893
min ryckomat är spolad 3 gånger på 24000 mil. varav senast va vid 23000 mil ungefär. Den växlar oftast mjukt och fint men kan i bland rycka till lite. Sista spolningen bad jag dom byta filtret men fete fan om dom gjorde de dock sa dom att det var bytt. Ett tag undrade jag om dom ens hade spolat lådan för kände ingen skillnad i växlingarna. Men får ta och kolla färgen på oljan så ser man om det är gjort
av *pettson*
js1 skrev:Detta kan ju bli rätt spännande, två helt olika versioner om samma låda.

En som hävdar att den innehåller ETT filter som nås via ventilkåpan och en som just har kluvit samma låda och står i begrepp att byta FEM filter. Ska bli spännande att följa :mrgreen:
Mjae är inte så spännande. Det är korrekt att det finns flera microfilter i lådan. Ett antal sådana i bland annat ventilpaketet. Men det är ingenting som gemene man kan byta. Det är inte heller det som säljs som *filter* på marknaden.
Det som säljs är ett större filter, själva huvudfiltret. Det återfinns i lådans botten mellan två drevsatser. SÅ det som inte säljs går skapligt enkelt att byta och det som säljs kräver en demonterad splittad låda.
Problemet är att många har det och alla som brukar ha det vill ha in din låda istället för reparation. Dom vill inte sälja delar. Förvisso går det utmärkt att köpa på Ebay men ändå.
Jag har hela renoveringsmanualen på den typen av låda inkl felsökning och solenoidkontroller, elkontroller osv. Men jag blir inte mera sugen på att klyva en ändå.
De lärda slåss om vad som är problemet. Om det är stora filtret på bild 1 som blir igensatt och ställer till det så pumpen får ett helvete och därmed sätter igen bottenfiltret.
Eller om det är bottenfiltret bild 2-3 som kläggar igen och skapar resten. För min egen del så låter jag det vara osagt, jag har inte intresse nog att fundera på det.

Bild
Bild
Bild

Men ENKELT är det inte att renovera en automatlåda seriöst. Det kräver sin man och det kräver RENHET och ett sinne för ordning. Samt en del specialverktyg om det ska gå smidigt.
*pettson* skrev:Lite märkligt eftersom filtret med namnet filter sitter under ventilpaketet på en AW40-52LE. Ventilpaketet finns under plåtkåpan på ovan/framsidan? Men finns det fler filter så.
Å andra sidan finns ingen reservdelsleverantör på delar, varesej för svensson eller ens mej som jobbar med bilar hela dagarna.
Många leverantörer finns det men ingen som vill leverera.
Jag beställde iallafall filter mm. idag, filtret går på c:a 150 spänn. Dom andra 4 filtren är av typen plastsilar och sitter inne i ventilpaketet så dom sköljer man ren och blåser ur när man river paketet.
*pettson* skrev:
js1 skrev: Men ENKELT är det inte att renovera en automatlåda seriöst. Det kräver sin man och det kräver RENHET och ett sinne för ordning. Samt en del specialverktyg om det ska gå smidigt.
Det räcker med två plåttvingar som man har när man svetsar rost, en peang för att plocka smådelar med och en vanlig tvåkloavdragare för att dra loss pumpen men går säkert lika bra med ett spönnband, en träkloss och en kofot, det är bara en o-ring som håller emot. Så speciellt avancerat är det inte att riva och renovera, jag gör det mycket hellre än lagar rost iallafall.
av *pettson*
Jag gör en vild gissning. Du följer inte renoveringsmanualen?
Dina uppräknade verktyg räcker inte till den så att säga.
Det mesta går annars att få loss med en kofot ett baseboll trä och jävlar anamma.
Tyvärr är det inte riktigt lika smidigt som att använda till för ändamålet avsedda verktyg.

I övrigt är det mesta roligare än att laga ändlös rost. Till och med att borra i en tand framstår som roligt i jämförelse.
Jag följer renoveringsmanualen i det mesta, resten är ju fatta-själv-övningar och att det står att man SKA använda specialverktyg, där borde det stå BÖR istället för det finns alltid många sätt att tackla ev. problem.Har man, som jag, skruvat på det mesta från cyklar till stridsvagnar o dyl. i över 55 år så har man ju en viss liten erfarenhet av vad man kan göra utan specialverktyg även om det står så i manualen. Kan du förresten svara på vad det är för skillnad på en automatlåda till en 855 med beteckningarna 1208-776 och en med 1208-859? Den första satt i en bensinare och den andra sitter i en TDI. Volvo har inte en susning trots att dom först bedyrade att det var samma låda, för att i nästa andetag inte veta ett dugg. Seriösa,,,,,,nää, jag ska sluta lita på någon som kallar sig "auktoriserad" för då blir det dubbelarbete.
av *pettson*
För min del kan jag inte ens förstå varför du kontaktade volvo.
Volvo har inte och har aldrig någonsin haft service på växellådorna. Det största man gjort är att mäta oljetryck eller byta någon solenoid. Allt större än det betyder lådbyte vilket sker i samarbete med t.ex STS. Sist jag kollade så lade volvo på 10.000 på en utbyteslåda jämfört med om jag lämnade en och slantade själv, och gjorde i övrigt ingenting själva.

Mej veterligen ska diesellådorna klara något mera vrid thats it. Vad som fysiskt skiljer vet jag inte, men det bör t.ex sts kunna berätta.

För att förtydliga: automatlådan 50-42LE är ett inköp ifrån aisin warner, samma köp som toyota,saab,opel gjorde samtidigt med samma modell.

Likaså är M56 manuell ingen volvokonstruktion. Den är köpt av mitsubishi och finns i hyundai och galant. Det volvo gjorde var att korta lådan lite drygt 30mm och sen deklarera att man hade världens då kortaste växellåda. Man glömde åtgärda synkringsproblemen som följde med. Årsmodell 1992 850 fick då lådbyten på schemat.
Idag har man byggt vidare på samma botten och man vet inte mer om dom manuella lådorna än om dom automatiska på volvo...
av triumph00
js1 skrev:Man byter inte oljan i lådan bara genom att tömma ur och fylla på. Då byter man bara ca 2l av totalt 7l. Man måste skölja den.
)
Är det så att man tappar av 2 liter och fyller på 2 liter
Kör motorn
tappar av 2 liter och fyller på 2 liter
och håller på så till oljan ser bra ut??
Användarvisningsbild
av Jago
Stridsvagnsteknikern skrev:Jag följer renoveringsmanualen i det mesta, resten är ju fatta-själv-övningar och att det står att man SKA använda specialverktyg, där borde det stå BÖR istället för det finns alltid många sätt att tackla ev. problem.Har man, som jag, skruvat på det mesta från cyklar till stridsvagnar o dyl. i över 55 år så har man ju en viss liten erfarenhet av vad man kan göra utan specialverktyg även om det står så i manualen. Kan du förresten svara på vad det är för skillnad på en automatlåda till en 855 med beteckningarna 1208-776 och en med 1208-859? Den första satt i en bensinare och den andra sitter i en TDI. Volvo har inte en susning trots att dom först bedyrade att det var samma låda, för att i nästa andetag inte veta ett dugg. Seriösa,,,,,,nää, jag ska sluta lita på någon som kallar sig "auktoriserad" för då blir det dubbelarbete.

Köpte en 855tdi med rasad låda för en billig peng för ett par år sedan och det följde med en motor (170hk) med tillhörande låda. Problemet var att det var en bensinare och "sprängkåpan"(om det nu heter det på aut) var inte samma som på tdi. Bulthålen hade inte samma delning som diesellådan. Även vissa givare satt inte på samma ställen och drivaxlarna var faktiskt tunnare på tdi`n. Bensinarens tjockare variant hade samma diam vid splinesen så dom hade ju passat ändå. Detta och att det var otroligt svårt att få tag i en diesellåda var vad jag fick lära mig den hårda vägen,och om det är någon skillnad inuti har jag ingen aning om.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]