js1 skrev:Detta kan ju bli rätt spännande, två helt olika versioner om samma låda.
En som hävdar att den innehåller ETT filter som nås via ventilkåpan och en som just har kluvit samma låda och står i begrepp att byta FEM filter. Ska bli spännande att följa :mrgreen:
Mjae är inte så spännande. Det är korrekt att det finns flera microfilter i lådan. Ett antal sådana i bland annat ventilpaketet. Men det är ingenting som gemene man kan byta. Det är inte heller det som säljs som *filter* på marknaden.
Det som säljs är ett större filter, själva huvudfiltret. Det återfinns i lådans botten mellan två drevsatser. SÅ det som inte säljs går skapligt enkelt att byta och det som säljs kräver en demonterad splittad låda.
Problemet är att många har det och alla som brukar ha det vill ha in din låda istället för reparation. Dom vill inte sälja delar. Förvisso går det utmärkt att köpa på Ebay men ändå.
Jag har hela renoveringsmanualen på den typen av låda inkl felsökning och solenoidkontroller, elkontroller osv. Men jag blir inte mera sugen på att klyva en ändå.
De lärda slåss om vad som är problemet. Om det är stora filtret på bild 1 som blir igensatt och ställer till det så pumpen får ett helvete och därmed sätter igen bottenfiltret.
Eller om det är bottenfiltret bild 2-3 som kläggar igen och skapar resten. För min egen del så låter jag det vara osagt, jag har inte intresse nog att fundera på det.
Men ENKELT är det inte att renovera en automatlåda seriöst. Det kräver sin man och det kräver RENHET och ett sinne för ordning. Samt en del specialverktyg om det ska gå smidigt.