Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roger82
Hej alla!

Nyligen så hände det att både trippmätaren och milräknaren helt slutade fungera på frugans bil. Någon som vet om/hur man kan laga detta?

Är det vanligt att det går sönder? Vad brukar gå sönder om någon råkat ut för detta?

Bilen är en 855 GLT -96 med strax över 30000 på mätaren

Kanske ska tillägga att allt annat fungerar helt normalt.

Mvh RK
Användarvisningsbild
av darkien
vanligt fenomen ett litet j-vla drev som pajjar e supersimpelt o byta men har bara hittat drev på utländska sidor jobbigaste momentet e o riva instrumentbrädan gjort de på min med ett beggat drev men de höll bara ett tag så pajja de med .... så blir köpa nytt då man orkar fixa de igen o ids beställa
Användarvisningsbild
av david70
Det är bara att beställa på Ebay! Samma sak hände mig för 1 år sedan! Sök på "odometer gear volvo 850" på ebay så ska du nog hitta det lilla kugghjulet! Inte särskilt svårt att byta och kostade mig cirka 50kr inklusive frakt har jag för mig! :)
av roger82
Tack till er som orkar förklara problemet istället för att hänvisa till sökning som tar ungefär lika lång tid :mrgreen:
av roger82
Jamen jag sökte i fel ruta kom jag på och fick upp en massa orelevanta... Får skylla på trött i huvudet!

Hur som helst, tack alla!!! :mrgreen:
av ConnyGronlund
Hade samma problem. Köpte det lilla kugghjulet på Ebay USA för ca 100 kr inkl frakt och rev ner mätaren och bytte själv. Inte svårt. Andra länkar visar hur. Du får kolla först vilket fabrikat det är på hastighetsmätaren.
Byt instrumentlampor samtidigt.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]