- lör 10 aug 2013, 00:43
#777592
BGA: Du får nog läsa på om etanol. Det kostar vid import till Sverige i storleksordningen 1,70 SKR/litern netto. Den etanolen räknas som kemisk råvara. Därav priset. Det var i början (omkring 2005) en stridsfråga om detta. EU ville tullbelägga etanolen som fordonsbränsle, men fick mothugg av bl.a Sverige. Det skulle ha blivit mycket dyrare med EU's förslag. Vid den här tiden tillverkade vinexportländerna Frankrike och Spanien etanol av överskottsvin och lobbade i EU för sin sak. Dom såg sig hotade av den lågprisimporten från bl.a Brasilien. Senare har Frankrike insett nyttan och svängt helt om och ligger "tvåa" efter Sverige med antalet etanoltankstationer i Europa. Övriga pålägg på det svenska marknadspriset är (lite) tull och skatt samt bränslebolagens vinst. E85 är inte subventionerat av staten. Däremot har man infört något som heter Grön Skatteväxling. Det innebär att det som anses ge miljöfördelar skall vara förmånligare beskattat. Dessvärre är det inte genomfört överallt. Riksdagsbeslut om detta kom på senare halvan av 90-talet. Alltså innan E85 blev populärt.
Det framgår att du är förledd av kvällspressen m.fl, men sök uppgifter på detta så får du se hur det verkligen ligger till.
Det framgår att du är förledd av kvällspressen m.fl, men sök uppgifter på detta så får du se hur det verkligen ligger till.