Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Hej.

Har lite problem med SRS´n på en 855 -96.

Felkoderna den ger är på förar airbagen samt bältessträckaren på passagerarsidan.

Brukar dessa fel bero på något speciellt? T.ex glappkontakt nånstans eller något liknande? Finns det något enkelt sätt att årgärda dessa? Ska prova byta ratt samt kontaktrulle på förarsidan, dessa grejer har jag ändå liggande. Värre är det med bältessträckaren, där har jag inte prylar att prova med...

Även den av vissa kallade "Lambdalampan" lyser. Dock får jag fan inte läst ut felkoderna på motorstyrningen av nån anledning... Använder Vol-FCR samt tillhörande kabel. Ska prova med ELM327 också lite senare idag. Bilen går bra och avgasvärdena var godkända (dock inte bra) på besiktningen trots lampan... Nån som har någon idé? Väldigt tacksam för svar.
av JT855
Tack för tipset, men tyvärr manuell låda. Har inte ännu fått ut några felkoder. Dock så hittade jag en lös vacumslang i virrvarret som går till spjällhuset. Tryckte tillbaka den och lyfta av batteriet en stund, provade sen att starta. Den tändes då inte direkt så jag får väl prova att köra och se... Kan det ha varit så enkelt?
av JT855
Nä, det var det inte... Den tändes igen efter en stunds körning... Fattar inte varför inte Vol-FCR kan läsa motorkoderna... Nån som har nå tips, eller tips på bra program till ELM327 som funkar att läsa motorkoder med?
av JT855
SRS-424 - Right seat belt tensioner OC or Cap too Low
SRS-212 - Drivers Air Bag, OC or Cap too Low

Det är koderna jag har på SRS´n. Ska börja med att byta kontaktrullen samt rengöra kontakten till bältessträckaren så får vi se om det gör nån skillnad.
av JT855
Ska det vara så jobbigt? Är ju nästan enklare att börja skruva på chans lite överallt då :) Har ett avgasläckage nånstans ganska nära lambdan, kan det orsaka att lampan tänds? Låter inte nå jättemycket men man hör att den sviker... Kan gå lite lite lurvigt på tomgång också, annars går den hur fint som helst.
av JT855
Har suttit och läst uti en sån där blinkmojj nu... Jävla Fenix 5.2 rackel... Antar att jag får ta och fara och köpa mig en 12 volts diod och ta nån gammal tryckknapp och löda ihop en blinkmojj... Hittar dock bara en beskrivning på hur man bygger en till motronic 4.3, men det kanske är samma? Har förresten en "blinkdosa" från en -94 liggande på lager, kanske man kan göra något av den?
En blinkdosa fungerar på precis samma sätt som blinkmojen man bygger, fast istället för att dra den till boxen stoppar man i den i OBDII uttaget i dom hål som man är intresserad av att utläsa.

Det finns många som köper en obdII kontakt, en gammal hedering blinkdosa, och kopplar i hopp dom så vips - en mobil blinkdosa :P

Men en diod, en tryckknapp samt 3 kablar gör exakt samma jobb, och är för dom flesta gratis (alltid finns det någon diod man kan sno ifrån något gammal skräp :P ), tryckknappen kan t ex ersättas med ett tomrum mellan kablarna, och så 'duttar' man kablarna emot varandra för att utföra samma funktion en tryckknapp skulle göra.

Ja, det finns många sätt, men principen är 1 diod med 3 kablar, varav en av kablarna ska vara "avstängd".
Nu kommer jag inte ihåg på rak arm, men jag tror det är 1 kabel för plus samt 2 för jord (ena jorden med tryckknapp).
av JT855
Tack för svaret :) Ska mecka ihop en blinkmojj med gamla blinkmojjen från -94an :) Har hållit på idag med airbag problemet. Har haft lös kontakten till bältessträckaren i stolpen, haft lös alla kontakter under stolen samt följt kabeln från bältessträckaren in under handskfacket och där haft isär kontakten. Har sprayat elektronikrengöring i alla kontakter. Tog bort ratten, gamla kontaktrullen såg ut som skit, säkert nån som monterat den utan att "centrera" den.. Nåväl, provade att byta den. Ingen skillnad. Bytte ratt och påse, ingen skillnad. Vette fan hur jag ska fortsätta nu. Vore mycket tacksam för tips... Förstår om alla inte vill tipsa då det gäller småbomber men jag är försiktig och jobbar självklart med batteriet bortkopplat. Har till och med kopplat på batteriet med tändningen på så jag inte är i bilen om det smäller :)
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?