Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hejsan alla glada!

Har stött på ett underligt fenomen då jag bromsar ibland med bilen. I några fall så sjunkar bromsen och de nästan "klonkar" till lite snabbt, inte högt men man hör de i samband med att bromspedalen åker längre ner än va den brukar. Bilen bromsar på riktigt bra (fast längre ner) och drar ej åt något håll då detta händer.

Bilen är skapligt nybesiktad och hade 2.2 i bromsvärden under testet på alla fyra hjul. Släpper jag upp bromspedalen då detta händer och börjar bromsa igen så funkar de som det ska göra igen. Vad i hela kan de vara för fel? Luft eller något i systemet?

Dom har bytt kopplingen och sådära och har hört att vänster framhjul måste bort då för de ska få ur lådan, är dålig på detta så vet ej om det är så men att de akn ha lossnat något så de har kommit in luft i systemet??

Tacksam för svar! Nybörjare som sagt så var snälla :)
av Volvo742
DooZeR skrev:Hejsan alla glada!

Har stött på ett underligt fenomen då jag bromsar ibland med bilen. I några fall så sjunkar bromsen och de nästan "klonkar" till lite snabbt, inte högt men man hör de i samband med att bromspedalen åker längre ner än va den brukar. Bilen bromsar på riktigt bra (fast längre ner) och drar ej åt något håll då detta händer.

Bilen är skapligt nybesiktad och hade 2.2 i bromsvärden under testet på alla fyra hjul. Släpper jag upp bromspedalen då detta händer och börjar bromsa igen så funkar de som det ska göra igen. Vad i hela kan de vara för fel? Luft eller något i systemet?

Dom har bytt kopplingen och sådära och har hört att vänster framhjul måste bort då för de ska få ur lådan, är dålig på detta så vet ej om det är så men att de akn ha lossnat något så de har kommit in luft i systemet??

Det kan vara luft. Länge sedan du rengjorde systemet?
Användarvisningsbild
av DooZeR
Volvo742 skrev:

Jag har aldrig gjort de på denna bil då jag inte har haft bilen ens ett år. Är det något man kan göra själv hemma på p platsen eller så?
av Volvo742
DooZeR skrev:
Volvo742 skrev:

Jag har aldrig gjort de på denna bil då jag inte har haft bilen ens ett år. Är det något man kan göra själv hemma på p platsen eller så?
Man kan göra det hemma om man har verktyg. Men jag vill helst att du kollar så det inte läker någonstans eller så. Bromsvätska kan man se tydligt då den kryper överallt. Väldigt giftig bromsvätska och man ska vara noga med att ha skyddskläder på sig. Jag hade inte handskar när jag skruvade loss den men jag lät allt rinna i en låda direkt utan att röra den. Så det gick bra, men för säkerhetens skull så ska man ha handskar.

Jag har aldrig varit med om att det kan vara luft i bromsslangen men jag rekommenderar dig att kolla under bilen efter läckage eller liknande.
Sen kan man kolla om pedalen är fjädrande, då är det luft i bromssystemet.

Notera också att när du häller i bromsvätska så ska du göra det snabbt och stänga locket. Det är en alkohol vi håller på med och dessa drar åt sig fukt => rost i bromssystemet => not cool.
Användarvisningsbild
av DooZeR
Det kan vara luft. Länge sedan du rengjorde systemet?[/quote]

Jag har aldrig gjort de på denna bil då jag inte har haft bilen ens ett år. Är det något man kan göra själv hemma på p platsen eller så?[/quote]

Man kan göra det hemma om man har verktyg. Men jag vill helst att du kollar så det inte läker någonstans eller så. Bromsvätska kan man se tydligt då den kryper överallt. Väldigt giftig bromsvätska och man ska vara noga med att ha skyddskläder på sig. Jag hade inte handskar när jag skruvade loss den men jag lät allt rinna i en låda direkt utan att röra den. Så det gick bra, men för säkerhetens skull så ska man ha handskar.

Jag har aldrig varit med om att det kan vara luft i bromsslangen men jag rekommenderar dig att kolla under bilen efter läckage eller liknande.
Sen kan man kolla om pedalen är fjädrande, då är det luft i bromssystemet.

Notera också att när du häller i bromsvätska så ska du göra det snabbt och stänga locket. Det är en alkohol vi håller på med och dessa drar åt sig fukt => rost i bromssystemet => not cool.[/quote]

Okej tack för tipsen! Ska kolla under bilen lite efter läckage! Men tror de kan vara nått med vänster fram ok:et med för ibland när man backar till så är de precis som att det däckets broms "släpper" precis som att en broms hade frusit. Om de kan vara nått med de kanske men ska kolla lite och se om jag finner något läckage speciellt där omkring då den beter sig sådära ibland!

Halllå Volvomän! Servopumpen på m[…]

Kanske passa på att byta filter och olja i h[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]