Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Pratade med dom igen nu när jag vet lite mer om hur det funkar. Dom säger att splinesen varit glappa och till sist "kuggat över", när jag frågade om det fortfarande sitter ihop så svarade dom att det gör den.
Jag har väldigt svårt att tro på något sånt scenario, om det var så så borde väl inte drivningen helt upphöra på en gång, då borde det fortfarande drivit lite, och att man tydligt hört att splinesen kuggas över, om det ens är möjligt att splinesen kan gå åt skogen p.g.a. glapp när knuten sitter som den skall.

Inte kul om även hjullager skadats, det byttes för ett år sedan.
Ok,splinesen är sönder.Den driver inte om det kuggar över i splinesen. Är det så att drivknute är gjord av "Choklad" jag menar piratdel???
Det är enda förklarningen ja kan komma på.
Jag vet att vid monterig av drivknut så ska loctite användas på splinesen.
Men det är mot vibrationer.Hjullagret bör nog vara ok tycker jag.

Mvh.R.
Måste bara göra ett förtydligande iom med mitt förra inlägg. Jag tänkte lite tokigt och menar ju inte att själva drivaxeltappen, som jag då avser är den tapp som sitter längts ut på själva knuten, skall vara den som inte går i ingrepp dvs roterar. Nä utan den del av drivaxlen som knuten sitter på. Ja alla som vet hur det ser ut förstår nog vad jag menar.
Att jag också påpekade ang hjullagret är att själv fick jag sådana vibrationer att min teori varför jag fick byta hjullager, fastän det inte hade gått långt, är just haveriet på drivaxeln.
Lite svårt att kolla men är nog benägen att hålla med om att det låter som om det klarat sig bra ändå. Allt beror ju på hur långt man kört.
Jag var tvungen att bogsera ca 1 mil med en axel som låg och skavde mot knuten. Det var nog då som mitt hjullager tog stryk.

Sedan det här med splinesen, det låter vädligt märkligt. Är allt original så skall givetvis inte det här hända då delarna är anpassade, måttmässigt, med varann. Har man blandat in någon piratdel så skulle det väl i teorin kunna hända. Men jag har svårt att tro att piratdelarna skulle vara så dåliga att det här skulle uppstå.
Nej, det verkar helt orimligt, men tyvärr så tycker jag det är svårt att stå på mig när man inte själv har erfarenhet av sånt här. Jag har fått många bra svar här och förstår ungefär hur det fungerar, men som sagt när man inte själv har erfarenhet av det så tycker jag det är svårt att vara bestämd. Får väl se hur det går.

Bilen till verkstad i lördags, lämnade in cykeln idag för lite reparation (inplanerat sedan tidigare) och på bussen hem funkade inte att betala med WyWallet, så nu är det väl bara promenera som återstår :) tur det är sommar iaf (ja sommar och sommar, kan ju diskuteras).
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]