Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
Ett problem till :???:
850 97:a
När jag släpper upp kopplingen på ettan och tvåan och ibland trean så dunkar det till framtill.
Känns även i pedalen, typ som att däcken går på kuggar och att den typ hoppar över en kugg.
Nån som vet va det kan vara?
av Tommty
det låter alltså som ett dunk eller känns det som at motorn är lös?

för vanligt symptom är att motornfästerna är tokslut. och när du gasar på 1/2an och växlas så får man ett tillbakasving-
Användarvisningsbild
av jonny692
Inte som att motorn e lös.När man släpper upp kopplingen och bilen drar iväg så dunkar det till lite,känns även i pedalen.som jag skrev så känns det som att den missar typ en kugg innan den drar iväg. Hmm lite svårt att förklara :???:
av Tommty
När kopplingen blir sliten så uppför den sig lite mysko, slirar, känns mer på kopplingspedalen m.m

En annan sak som ger väldigt mycket skumma fel är urtrampningslagret som ger upp. När den blir sliten så kan det låta om den när du släpper upp kopplingen, ibland gör den inte. men om den gör det så kan du testa det stillastående om den slår till om du släpper kopplingen snabbt (bilen behöver ej startas)
Användarvisningsbild
av jonny692
Motorn slirar inget som jag märkt.
Det e när jag släpper upp kopplingen och inte gas, verkar som det låter och känns mindre om jag ger mer gas när jag släpper upp kopplingen.
ska det slå till i motorrummet eller vid pedalen då?
Kan man se på motorfästen om dom e kassa på annat sätt?
Användarvisningsbild
av jonny692
Det låter inget när jag växlar ner utan bara upp.
Kan det ha med drivknut att göra?
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]