Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roger82
Har en S70 GLT med ett lite ovanligt problem vad jag förstått...

Problemet är att bromsarna bak blir onormalt varma. Då skivorna som satt på blev skeva bak så köpte jag nya och körde in så gott jag kunde men de gick varma och slog sig och än idag är det så att bara jag kör en liten runda så kan jag knappt ta på skivorna bak.

Jämför med frugans 855 och där får jag inte samma värme i skivorna även om jag bromsar hårt flera gånger på rad.....

Även om man börjar bromsa lätt så hör man direkt hur det börjar dunka i bakvagnen och det borde väl inte märkas så markant om 30% av bromskraften ligger bak?

Har testat sätta över bromsskivor i ok skick från en res. bil men de överhettar och slår sig och bilen går knappt att köra...

Bromssystemet är annars i bra skick och jag har bytt slangar och oken + handbromsen är inte gamla så det börjar bli ett jobbigt fel.
Har kollat minst 10 gånger både innan och efter färd, inga bromsar ligger på!!!

Vet någon var bromstrycket mellan fram och bakaxeln regleras?

Vad jag har förstått så har inte dessa en separat tryckbegränsare utan det sköts av ABS "blocket"?

Styrs det hydrauliskt eller har elboxen med det att göra? (har nämligen ett hydraulikblock liggandes)

Hade det klassiska elfelet med ABS fel hö bak och boxen lödades då om, kan det ha med detta att göra?

Tacksam för hjälp
av Kena
Kan det vara handbromsbackarna som ligger på? Kanske ta loss skivorna och se i vilket skick handbromsdetaljerna är?
av roger82
Handbromsbackarna är ett halvår gamla och har även provat att släppa dom helt i felsökningssyfte, ingen skillnad tyvärr..
Användarvisningsbild
av darkien
går hjulen lätt o snurra för hand? hur mår hjullagena bak? sliter den mer på inre eller yttre belägget?
av Kena
Kan det vara så att bromsarna fram kärvar? När du bromsar in och går och känner på skivorna bak så har du egentligen bara använt bakbromsarna.
av Andazon
Hej

Håller med rd350, byt bromsslangarna bak om det inte är gjort de senaste åren. Farsgubben hade samma fenomen på ena hjulet fram på sin 240 från -84 för något år sedan. Det var bromsslangen som blivit gammal (troligtvis aldrig bytt ...) och hade fått "backventilsfunktion" ...

//Andazon
av roger82
Om man kör en runda och bromsar ett par gånger så blir skivorna varma så man kan steka sig ett ägg, har då hissat båda sidor och bromsat hårt ett par gånger, bromsen släpper direkt varenda gång vid ett flertal tillfällen.

Tror därför inte på bromsslangarna själv 8) Enda förklaringen är att bromstrycket blir högre bak frågan är bara varför?

Har även kollat oken, glider jättelätt och knappt nån rost på dom, ser mycket bra ut.

Har rengjort och bytt handbromsbackar, även provat att släppa helt på justeringar så bromsverkan ej finns alls, ingen verkan.

Testat beg/ nya skivor/belägg allt går varmt och slår sig.....

Här ligger nu nya skivor/belägg bak men känns inte som någon mening att montera då de troligvis överhettar.

Bromsarna fram är inte gamla och välskötta då jag är lite småpedant med min bil :mrgreen:

Känns som att det enda är att byta Hydraulmodulator och se om det skiljer sig något, bromsarna på frugans 855 sköter jag lika väl och där lyckas man inte få varmgång bak....
Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir d[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]