Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av calibramicke
Tjena.

Jag har ett problem med automatlådan på min 854 från 95. När jag kör i hastigheter över 70km/h så går bilen lite ojämnt/ryckigt dock knappt kännbart. Det kommer dock ett ljud som låter både pysande och sörplande i regelbundna cykler. Detta ljud kommer från under växelspaken så jag chansar på att det har och göra med automatlådan. Innan detta ljud hörs ett svagt klickande ljud bakom handskfacket. Det låter inte konstant utan först ett svagt klickande ljud, sedan någon sekund då allt är tyst, sedan hörs ljudet jag beskrivit i ca 2-3 sekunder och sedan blir det tyst i någon sekund och sedan kommer det svaga klickande ljudet igen. Om jag saktar in och kör i 60 eller saktare så går bilen bra och inget ljud hörs.

Jag har kollat oljan och den ser bra ut.

Vet någon vad det kan vara för fel? Finns det nått filter i lådan som kläggat igen och ger detta ljud? Är lådan kass?
av *pettson*
Växellådan finner du framför dina fötter som förare.
Det gurglande ljudet bör hänga ihop med ryckandet. Det i sin tur hör ihop med klickandet. Ljudet härstammar nog inte från under spaken, utan snarare lite till vänster om handskfacket.
Lösningen bör vara radikal och enkel.
Slå av ac:n så blir det ryckfritt och tyst.
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]