Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
AnkaN7893 skrev:Visst kan du ta envirosafe. Se till och köp med den där tryck klockan så du vet hur mycket som är i:)

Tror det står någonstans att man kan blanda envirosafe och R134a.

Men 1800 spänn för vaccum sug? Billigare måste du ju hitta.
Det är vad den lokala ac-snubben ville ha. Först 700kr för felsökning, sen 1100kr för vakuumsug och påfyllning av ny gas! Hävdade vänligt men bestämt att han måste göra en felsökning först innan han fyller upp.

Visar det sig att jag måste fylla på gas så tänker jag göra det själv.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tycker att det låter som att han är seriös, som vill testa systemet först innan påfyllning (felsökning, utan vilken han inte får fylla på sen).
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är väl inte fel att testa innan påfyllning. Synd man vill göra allt själv.

Fasen, jag tycker fortfarande att den inte kyler så pass som den borde. Var ute och åkte tidigare idag, utetemperaturen var 23-24 grader. Tycker att det tog lång tid innan det blev sval luft i kupén, ett par minuter säkert. Våran andra V70 (07) kyler ju efter några sekunder.

Jag läste i en annan tråd om ac-rören som går genom torpedväggen, en tjockare och en tunnare. Den tunna var av metall och var riktigt kall med kondens på, medan den grövre var varmare samt utan kondens. Vad går respektive rör till? Min första tanke var varför inte luften inte blir lika kall som röret.
av xxargs
kylfirma måste läcksöka och provtrycka enligt lag innan de får fylla på något alls - just för att man inte skall gå och småfylla hela tiden och därmed orsaka stora utsläpp av växthusgaser.

Även kylnisse vill ha mat på bordet och betalt för tiden för felsökning precis som er andra som får löner....

samtidigt förstår jag drivkraften att kunna lösa sådant själv då jag är likadan.

tänk på att den tidigare hänvisade 'Enviosafe' är en gasolblandning och tidigare kunde man blanda till en sådan själv med 50% propan från blå tub eller Sievert 2208 köpt i järnbutik och 50% Jetboil Jetpower räknat på vikt, sistnämda köpt på friluftsbutik för precis lagom blandning och en hel del billigare än envirosafe - nu är dock tillgången av jetboil jetpower borta för tillfället iom. Add-nature tog bort den från sitt sortiment...

---

Det låter som att du har bil med orifice-AC - det tunna röret som är kall och följer du den ut framåt mot fronten så hittar du förmodligen en skarv/övergång och efter denna skarv så är det förmodligen varmt - i skarven sitter då orificern (strypventilen)

på tjocka röret ut från torpedplåten så kommer du till en ganska stor burk - den kallas 'receiver' och ibland också kallas 'torkfilter' i reservdelskatalogen och skall ta emot överbliven flytande R134a som inte kokat upp i evaporatorn och följdaktligen så bör den också vara kall i botten om du inte kör på maximal fläkt och det är typ 35 grader varmt ute.

om den här receivern och tjocka röret ut ur torpedplåten rumsvarm även kring 20 grader C utomhus och inte full fart på ventilationen samt kompressorn stannar då och då eller tom går väldigt korta tider så indikerar det gasbrist och du har förmodligen en läcka om inte bilen har varit på AC-service på många år/sedan bilen är ny (lite läcker det även på en fullt fungerande AC och efter 5-10 år så kan det börja bli dåligt med gas i systemet)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bortsett från lagen ang. felsökning så ser man från verkstadens sida så vill man ju gärna inte bara fylla på utan att veta något om systemet.
Låt oss säga att det är en liten läcka någonstans, gasnissen fyller på gas utan att felsöka, några dagar senare kommer kunden tillbaka och härjar att ACn inte fungerar igen och kräver reklamation/ersättning.
Det är ju varken kul eller billigt för kylfirman att få bekosta något dom själva inte är ansvariga för, för givetvis kommer ju kunden påstå att läckan uppkom pga. felaktig fyllning eller liknande.
av *pettson*
Prismässigt går det utmärkt att påverka saker och ting. Om man är lite förutseende.
Det är brutalt märkligt att alla AC fel inträffar på senvåren och sommaren, men aldrig på sensommaren och hösten?
Självklart fanns felet även i höstas så att man visste om det, *det kylde nog inte ordentligt men det är ju höst*. Men *det går ett tag till*, vilket det inte gjorde.
AC service är ett säsongsyrke som ockrar ordentligt under den tiden det är som hetast, för att det går och för att han förmodligen har så mycket jobb att sova är en option, inte en rättighet. Ofta ska man ta in större delen av årsomsättningen på 3/4 av ett år.
Samma gör däckhandlaren på sina bägge säsonger.
Går du däremot till kylnissen i höst och vill ha systemet kontrollerat och fyllt så är det oftast runt halva priset. Kan du gå i vinter så är det något lägre men kan naturligtvis ta lite längre tid då han inte lär stressa ihjäl sej när det inte är säsong.
Detsamma hos däckhandlaren. Köp dina vinterdäck redan i sommar, han vill inte ha dom som finns i lager. Dom brukar kosta drygt halva priset. Likaså sommardäck handlas på vintern för samma billiga priser.
Användarvisningsbild
av Fisch
xxargs skrev:kylfirma måste läcksöka och provtrycka enligt lag innan de får fylla på något alls - just för att man inte skall gå och småfylla hela tiden och därmed orsaka stora utsläpp av växthusgaser.

Även kylnisse vill ha mat på bordet och betalt för tiden för felsökning precis som er andra som får löner....

samtidigt förstår jag drivkraften att kunna lösa sådant själv då jag är likadan.

tänk på att den tidigare hänvisade 'Enviosafe' är en gasolblandning och tidigare kunde man blanda till en sådan själv med 50% propan från blå tub eller Sievert 2208 köpt i järnbutik och 50% Jetboil Jetpower räknat på vikt, sistnämda köpt på friluftsbutik för precis lagom blandning och en hel del billigare än envirosafe - nu är dock tillgången av jetboil jetpower borta för tillfället iom. Add-nature tog bort den från sitt sortiment...

---

Det låter som att du har bil med orifice-AC - det tunna röret som är kall och följer du den ut framåt mot fronten så hittar du förmodligen en skarv/övergång och efter denna skarv så är det förmodligen varmt - i skarven sitter då orificern (strypventilen)

på tjocka röret ut från torpedplåten så kommer du till en ganska stor burk - den kallas 'receiver' och ibland också kallas 'torkfilter' i reservdelskatalogen och skall ta emot överbliven flytande R134a som inte kokat upp i evaporatorn och följdaktligen så bör den också vara kall i botten om du inte kör på maximal fläkt och det är typ 35 grader varmt ute.

om den här receivern och tjocka röret ut ur torpedplåten rumsvarm även kring 20 grader C utomhus och inte full fart på ventilationen samt kompressorn stannar då och då eller tom går väldigt korta tider så indikerar det gasbrist och du har förmodligen en läcka om inte bilen har varit på AC-service på många år/sedan bilen är ny (lite läcker det även på en fullt fungerande AC och efter 5-10 år så kan det börja bli dåligt med gas i systemet)
Jag får hålla koll trycket i systemet ifall det läcker. Allt indikerar på att jag har för lite gas i systemet, även fasat mina uppmätta tryck ligger ganska Ok. Då är ju frågan, hur vet jag när jag fyller på med tex envirosafe att får i rätt mängd och inte under- eller överfyller?
Användarvisningsbild
av Fisch
Nu fungerar det fint. Jag körde i envirosafe lite i taget, tills dess att det tjocka ac-röret blev kallt. Körde i lite extra efter det också för säkerhetsskull.

400 spänn och ett par timmar i garaget med att fylla på ac själv samt schimsa. Meken hade säkert tagit 3000 spänn om inte mer!
XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]