Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gubbgalen
Jag har lånat en V70 20V 97 .för tre veckoer sen tändes plötsligt lamdalampan sig och bilen ville ha 2 liter milen
I brist på tid tog det tills i tisdags efter besiktningen som jag tvingades till volvo för avläsning av koder då avgasvärdena var kraftigt förhöjda.
Avläsningen visade på misständning på 1,2,5 cylinder samt ett permanent fel på främre lamdasonden.
Fick rådet av volvo att motortvätta, byta rotor,lock och stift innan jag bytte sonden.

Efter en grundlig tvätt byttes ovan nämnda delar ut och sen började dom stora problemen.
Vid start efter servicen lät den kanon och när den blev varmare började motorn hacka.Bilen blev okörbar.
Bytte lamdasond och trodde allt var bra...å nej...samma sak...
Sen lyckades jag komma till en verkstad som läste av felkoderna på nytt och då var det inpulsgivaren stod det på deras dator så jag brände i väg och köpte en ny...Trodde allt var bra så jag skulle åka hem..kom bara 80 m så var det samma visa igen..

Mekanikerna släckte felkoderna 2 ggr men samma felkod kom tillbaks.
Nu gick dom på semester två timmar senare och nu hoppas jag att någon kan leda mej vidare mot en lösning

Bytta delar är: tändstift kablar rotor lock lambdasond främre och sist nu då inpulsgivaren vid svänghjulet

tacksam för tips!

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]