Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
Hej.
Jag köpte en ny bränslepump till tanken på min 855 och den hade en extrasladd.
http://www.skruvat.se/Pumpenhet-komplett-P66201.aspx
Det är den lilla sladden brevid den breda svarta kontakten.
I bilen har jag bara den breda svarta kontakten.
Vet någon vad den är till och om jag måste använda den för att det skall fungera?
Jag kan inte testa ifall pumpen funkar för jag måste byta bränsleslangarna först för slangkoppligen till pumpen är sönder.
Är det krångligt att byta tryckslang ifrån bränslepumpen till bränslefiltret respektive returslang ifrån pumpen till närmaste koppling under bilen?
Måste man ta ner tanken för att göra detta?
Finns det någon bra manual på hur man gör det här på forumet?
Verkstäderna tar 2000kr för att göra det å ja tycker det är lite dyrt eller är det inte de?
Mvh Mattson
av *pettson*
Det kan tyckas vara mycket pengar. Men problemet är inte löst på en halvtimma eller nåt för en van mekaniker heller, det är samma jobb för honom/henne som för dej, även om en van skruvar snabbare. Det finns nog ingen större guide, men det är ide att köpa en mekhandbok som alla verkar sakna och ingen verkar vilja handla, men det är inte magiskt utan den heller. Det är bara att se till så bilen är så tom som möjligt. Upp med den, stötta tanken, lossa tankbanden, börja plocka ned den en bit. Täta nya bränsleledningen, dra ned den ihop med att du drar ur den gamla. Eller stick upp den bakifrån, se till så den hamnar rätt.
Upp med tanken. In i bilen byt pumpen och anslut ledningarna. Nu borde det vara klart för tankning. Bör väl ta nån förmiddag om man är ovan.

Som jämförelse så var en släkting inne på VAG nu i dagarna för inkodning av ny startnyckel. Nåt som inte är särskilt jobbigt. Det kostar 800 inkl moms i halvtimman och hela halvtimmar debiteras endast. Så provning av nyckel fysiskt, kodning av nyckel samt visuell kontroll av tändspolar (servicemeddelande) kostade 1600spänn, plus 1850kr för nyckeln, samt 21kr för programvaran. Tid? 40min debiterat. DET är dyrt..
Hej.
Pumpen har jag monterat men inte slangarna men ja får lämna in den.
Polarns lyft e sönder så har inte mycket val nu.
Men vet nån vad den extra sladden är för nått?
Det står att denna pump passar till V70 S60 C70 så det kanske kan vara att den är gjord för att passa dom nyare bilarna med?
Mvh Mattson
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]