Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roh66
Volvo_740_GLT skrev:Håller med dig Nexus att folk är lite negativa till V70 sedan det som roh66 skriver är ju slitagedelar som kommer på alla bilar, sedan beror det på hu man sköter sina bilar. I vår familj har alla Volvo V70 och alla är nöjda med dom, V70 är det bästa bil jag har haft....
Tommty skrev: 1) känns antingen ungdomskörd eller nåt annat (kolla på avgasutblåset t.ex)

2) skulle jag valt om jag var tvungen att välja, kändes någolunda ok

3) känns nåot bra, dock är frågan varför den har ny kamremssats på 19600 mil, låter mysko.
Det som du skriver att den känns om den kunde vara ungdomskörd bara för att kolla på avgasutblåset, det kan man ju inte gå efter det beror ju på vilket system man sätter på. Sedan att dom har bytt kamrem vid 19600 mil är väl inte så konstigt, det kan ju vara så att dom har bytt vattenpump t.ex och bytt kamremmen samtidigt när dom ändå höll på.

Nöjd V70-ägare
Jag håller med,det måste bytas för eller senare men, det som skiljer är hur ofta man måste byta typ bussningar eller annat i fram/bakvagn.
Här är det stor skillnad på till ex. 740/940 vs. V70/s70. Poengen är,om inte bilen är efterhållen då blir det dyrt. :)
av SEpaket
Första bilen skulle jag aldrig köpa. Dem kändes relativt sunkig faktiskt och enligt registret har den haft 13 ägare, det är nästan 1 per år.

Övriga två känns okej med 5 ägare vardera (man kan misstänka att 1-2 varit bilhandlare).

Här finns några som jag tycker känns lite tryggare:
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V7 ... ?ca=16&w=1 (4 ägare sedan ny, mycket bytt)
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V7 ... ?ca=16&w=1 (tyvärr 6 ägare sedan ny, dock med servicebok)

Att kamrem bytts vid udda miltal kan bero på tidsaspekten. På min 850 gäller 12 000 mil eller 8 år. Enligt den logiken skall min kamrem bytas 2014 trots att bilen inte rullat 12 000 mil sedan förra bytet.
av Kena
Har själv en likadan som på bilderna fast en -00:a som gått 22000 mil. Det som vart dyrast för mej hittils i reservdelsväg är bromsarna. Har bytt skivor, ok och handbromsbackar runt om. Fast å andra sidan skruvar jag allt själv förrutom kamremmen som byttes vid 15000 mil. Om man jämför komfort och att man slipper sitta fast i varenda isfläck med 7-940 så kan jag lätt ta den merkostnad det har blivit. Det är ändå ingen större kostnad per mil hittils. Ska man köpa begagnad bil ska man nog kunna skruva lite själv om det ska vara lönsamt jämfört med att köpa nyare. Ta tex. handbromswires, jag bytte dem för typ en 500ing. Volvo ville ha 3500....för att "man fick riva ut så mycket inredning"
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Måste bara gå lite offtopic här...
Kena, sitta fast i varenda isfäcl med 7-940? Ursäkta men hur fasen kör du? Har ALDRIG fastnat med min 945a. Därimot fastnade jag med V70in i vintras, vilket var mestadels mitt eget fel då jag glömde bort att den driver fram och inte bak, så jag placerade bilen på sådant sätt att bakhjulen skulle ha mest fäste. Det var i en uppförsbacke med kurva, pinsamt nog är den backen min egen backe som leder till huset :lol: , dvs en backe man kan itan och innan, eller bör kunna :roll: .. Den backen blir HAL på vintern.

---
Tycker inte det har varit någon smutskastning på V70 i denna tråd? Det finns vissa saker man bör tänka på vid köp, det kan man inte ignorera. Det är ju mest pga. den faktorn som gäller alla bilar - man har inte en susning om hur den blivit skött genom åren.
Om det är smutskastning så... ptja inte vet jag...

V70 är bra bilar och otroligt sköna att köra, och jag är toknöjd med min.
Men det frångår inte faktum att det finns fel som kan hända som blir både kostsamt och väldigt irriterande. I detta fall tänker jag mest på packboxen bakom svänghjulet. Tät vevhusvent är ju ingen höjdare heller. Inget roligt göra direkt, dock inte speciellt svårt.
Packboxen är dock det jag anser är det mest jävliga som kan hända. Resten är mer eller mindre bara slitagedelar som händer på alla bilar förr eller senare (bussningar, styrstag, spindelleder, länkarmar, hjullager, kamrem, stift, olja osv osv osv)
av SEpaket
En V70 som rullat 35 000 och saknar servicebok? Ja, den är inte värd speciellt mycket. Fan vet när man bytte olja och filter på den senast. Sedan kan det vara bra att ha i åtanke att firmorna har lägre åtagande gentemot privatperson på bilar som säljs billigt, har för mig det gäller under 15 000.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sen ska man komma ihåg att bilar hos bilfirmor är ALLTID dyrare än privat. Så uppskattningsvis är den där bilen värd kanske 7-8k privat.
En så pass ny bil för 7-8k talar ju lite för sig själv om hurdant skicket är.

Kan vara synvilla, men det ser ut som den fått sig en smäll vänster bak, tycker skärmkanten ser lite intryckt ut, samt bakdörren ser lite bulig ut också.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]