Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av paul1975
Tjena!

Stolsvärmen strejkar på min 850 T5 -94:a. Jag har bytt strömbrytaren som sitter nere vid växelspaken, men det hjälpte inte mycket...

Enligt bilprovningen är detta ett vanligt fel på 850 men jag kunde inte hitta något tidigare inlägg om detta här på Volvoland.

Nån som har nåt tips?

/Paul1975 :shock:
av ab668
sjekk tilkoblingen under setet, er vanlig at dette detter av eller har dårlig kontakt. Sjekk oxo at termostaten er ok.
Bruk et voltmeter å sjekk at der er 12V under setet når bryteren står på.
Användarvisningsbild
av paul1975
Tjena ab668!

Imponerande svarstid: ca 13 minuter!

Ska kolla om det finns ärg/oxidation i kontakterna under sätet. Då ställer jag samma spörsmål som du: måste man plocka ur hela sätet för att kolla detta?

Har du fått styr på ditt säte? Om ja: Vad var botemedlet?

Mvh,

Paul
Användarvisningsbild
av Sparkz
På en del bilar sitter termostaten inbyggd i elementet i sittdynan så man får riva klädseln för att komma åt den. Annars sitter den i ett hål i skumgummit under stolen, lite bakom mitten. Jag kommer inte ihåg hur det ser ut på 850.

Titta lite hur kablarna går under stolen så ser du hur det är kopplat. Dynan och ryggstödet är seriekopplade, typ så här:
Bild
Någonstans i slingan sitter termostaten också. Koppla isär kontaktstyckena så kan du Ohmmäta ett element i taget.
av ab668
På 855 96` så er termostaten ca mitt under setet.
Jeg justerer setet så langt opp som muligt og bruker et "make-up" speil for å kunne se 8) dette for å slippe å demontere setet å risikere å blåse opp airbagen....
Men jeg har ett problem av samme sak.... bytte av termostaten???
hvordan er denne festet? klips eller noe annet hokus pokus???
Användarvisningsbild
av Sparkz
Paint igen!
Bild
Hålet är T-format och termostaten sitter i en plastskiva (röd på bilden), bara att sticka upp fingrarna och pilla ut den.
av ab668
Takker og bukker :D
hvordan er ledningene til elementet festet? kabelsko?
Får man den så pass langt ut at det er muligt å bytte denne/lodde på ny ledning (spaden til termostaten er knekt...) ?
Användarvisningsbild
av prototypen
Det kan mycket väl vara brott i själva elementet. Många gånga räcker det att man lägger knät på sätet och stäcker sig in i bilen så är elementet förstört. Mät resistansen med en ohmmeter både med och utan termostat.
av ab668
vet at elementene virker, ledningen under hadde blitt løs så jeg satte på ny kabelsko og det funket. helt til at selve tilkoblingen knakk..... så nå henger ledningen der igjen ! ! ! :cry:
Skal prøve å ta ut termostaten å lodde den på igjen :???:
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]